Iranian Agriculture News Agency

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فارسان

واکسیناسیون بیش از 4500 رأس گاو و گوساله علیه بیماری لمپی ‌اسکین

عملیات واکسیناسیون گاو و گوساله‌ها علیه بیماری لمپی ‌‎اسکین در سال جاری، به تعداد 4500 رأس انجام شد.

واکسیناسیون بیش از  4500 رأس گاو و گوساله علیه بیماری لمپی ‌اسکین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال وبختیاری، عملیات واکسیناسیون گاو و گوساله‌ها علیه بیماری لمپی ‌‎اسکین در سال جاری، به تعداد 4500 رأس انجام شد

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فارسان گفت: بیماری لمپی‌ اسکین یکی از بیماری‌های مهم واگیر دامی در جمعیت گاو و گوساله‌ها و غیر مشترک با انسان است که منجر به بروز خسارت‌های فراوان اقتصادی در این صنعت می‌شود.

حسینعلی احمدی افزود: عامل این بیماری ویروسی است که اغلب از طریق حشرات و هنگام خونخواری از بدن دام بیمار، به سرعت به دام حساس، منتقل شده و در این جمعیت دامی، میزان ابتلا و حتی مرگ و میر بالایی را سبب می‌شود.

وی گفت: کاهش تولید (شیر، گوشت، باروری و ...) بی‌اشتهایی، بروز ضایعات پوستی و کاهش ارزش پوست دام، تلفات ناشی از بیماری و هزینه های مصرفی جهت درمان دام بیمار (به عنوان درمان حمایتی) تحمیل هزینه‌های اقتصادی فراوان را در این صنعت یه دنبال دارد.

احمدی بیان داشت: استفاده از تجهیزات و ترکیبات مختلف دافع حشرات، همچنین سموم کنترل کنندۀ این دسته از بندپایان و دور نگه داشتن دام از دسترس حشرات، به ویژه در فصول فعالیت حشرات در کاهش رخداد این بیماری، دارای اهمیت هستند اما یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری کننده از آن، واکسیناسیون گاو و گوساله‌ها، قبل از آغاز فعالیت حشرات است.  

وی گفت: برای دستیابی به هدف کاهش رخداد و حتی ریشه‌کنی این بیماری، لازم است دامداران همکاری بیشتری با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی داشته باشند و نسبت به واکسیناسیون به موقع دام‌های خود اقدام کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید