Iranian Agriculture News Agency

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی

اخذ چهار نشان استاندارد حد مجاز آلاینده‌ها برای محصولات کشاورزی

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از صدور 4 گواهی نشان حد مجاز آلاینده های محصولات کشاورزی برای نخستین بار در بخش زنان روستایی استان از طریق سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیکی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

اخذ چهار نشان استاندارد حد مجاز آلاینده‌ها برای محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، بیتا احمدیان با بیان این مطلب افزود: در راستای موافقت نامه بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، پروژه ملی استقرار استاندارد های کشاورزی ویژه زنان روستایی با هدف ترویج فرهنگ تولید و مصرف محصولات گواهی شده در 4 شهرستان (ارومیه، اشنویه، میاندوآب و بوکان) اجراشد.

 احمدیان ادامه داد:  بعد از انجام آزمایشات و آنالیزهای لازم در خصوص باقیمانده سموم، نیترات و فلزات سنگین، کد شناسایی 9 رقمی، گواهی انطباق و گواهی استاندارد تشویقی همزمان برای 3 محصول سیب، انگور و گوجه¬فرنگی استان صادر شد.

بیتا احمدیان با تاکید بر لزوم تولید محصولات گواهی شده و استاندارد با هدف ارتقای سلامت مردم افزود: در راستای اجرای این پروژه که به طور پایلوت از سال زراعی 97 ویژه زنان روستایی استان آغاز گردیده، اخذ اولین استاندارد تشویقی استان و اولین استاندارد IRAN GAP ویژه زنان روستایی برای محصول سیب، گواهی استاندارد تشویقی برای محصول انگور و ثبت برند برای هر 2 محصول در سال 97 و همچنین 4 گواهی استاندارد تشویقی برای محصولات سیب، انگور و گوجه¬فرنگی در سال 98 از مهمترین دستاوردهای ترویج در بخش زنان روستایی استان بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه  محصولات گواهی شده، محصولاتی هستند که باقیمانده سموم، نیترات و فلزات سنگین در حد مجاز است، گفت: پایگاه اطلاع رسانی محصولات گواهی شده با نشانی اینترنتی   cerganic.maj.irتوسط وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده که اطلاعات، دستورالعمل ها و قوانین مرتبط با دستورالعمل صدور نشان حد مجاز آلاینده ها در آن بارگذاری گردیده و در دسترس عموم قرار دارد .

احمدیان افزود: متقاضی ابتدا باید در این سامانه ثبت¬نام و با انتخاب مدیر کنترل کیفی و شرکت بازرسی نسبت به ادامه فرآیند طبق راهنمای ثبت¬نام اقدام نماید. در نهایت بعد از اتمام مراحل از طریق سامانه و دریافت تمامی مجوزهای لازم، گواهی استاندارد تشویقی با اعتبار 3 ساله صادر می¬گردد که کشاورزان می¬توانند محصولات خود را با کد شناسایی و استاندارد در بازار عرضه نمایند. 

وی در پایان با اشاره به لزوم حمایت از تولیدکنندگان محصولات گواهی شده به ویژه در مرحله عرضه به بازار، مهمترین اهداف و  برنامه¬های اداره ترویج را ترویج فرهنگ  تولید  و مصرف محصولات استاندارد از طریق آموزش بهره¬برداران، تولید برنامه¬های رادیویی و تلویزیونی، رایزنی با دستگاههای زیربط در خصوص حمایت از عرضه این محصولات و تشویق تولیدکنندگان و همچنین ایجاد سایتهای الگویی-ترویجی برشمرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید