Iranian Agriculture News Agency

پرداخت تسهیلات سقف ۵۵۰ میلیون ریال برای هر هکتار کشت گیاهان دارویی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: برای هر هکتار کشت گیاهان دارویی تا سقف ۵۵۰ میلیون ریال تسهیلات با همکاری بانک های عامل به متقاضیان پرداخت می شود.

پرداخت تسهیلات سقف ۵۵۰ میلیون ریال برای هر هکتار کشت گیاهان دارویی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد؛ اکبر شیخ علیشاهی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی این استان با اشاره به اهمیت توسعه کشت کیاهان دارویی باتوجه به کمبود منابع آبی استان  افزود: برای کشت گیاهان دارویی مدیریت جهاد کشاورزی ۱۰ شهرستان‌ استان تا سقف ۵۵۰ میلیون ریال تسهیلات برای هر هکتار با همکاری بانک های عامل به متقاضیان پرداخت می‌ کند.

این کارشناس ارشد حوزه باغبانی یزد با اشاره به افزایش ۲۰ درصد سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان در سال ۱۳۹۸، ادامه داد:افزایش سطح زیرکشت و توسعه گیاهان دارویی علاوه بر صرفه جویی در آب به ‌طور متوسط در هر هکتار برای کشاورزان ۱۵۰ میلیون ریال درآمدزایی دارد.

وی  با بیان اینکه پارسال از هزار و ۵۰۷ هکتار اراضی زیرکشت گیاهان دارویی  هزار و ۶۱۷ تن محصول تولید شد، یادآور شدبیش بینی می شود امسال با رشد 20 درصدی سطح زیر کشت این میزان به هزارو 767 تن برسد.

 مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه در حال حاضر ۲۸ گونه گیاهان دارویی در استان کشت می‌شود؛عمده گیاهان دارویی تولیدی استان را زعفران ، آویشن ، نعناع فلفلی، خارمریم ، گل‌گاوزبان، شاه‌تره ، کاسنی ، خارشتر ، زیره سیاه و سبز ، آلوئه ورا، گل محمدی ، زرشک ، آنغوزه و شیرین‌بیان ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه  تاکنون ۱۲ میلیارد ریال برای توسعه ۳۰ هکتار گیاهان دارویی به فعالان این حوزه پرداخت شده است یادآور شد: برای توسعه و افزایش محصول علاوه بر آموزش کشاورزان، معرفی گونه‌های مقاوم و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه توسط کارشناسان در برنامه های سازمان در دستور کار قرار دارد.

این کارشناس حوزه کشاورزی استان با اشاره به اختصاص یارانه برای تهیه نهاده‌های کشاورزی و توزیع ۲۰ هزار نشاء و نهال گیاهان دارویی یارانه‌ای شامل گل محمدی، زرشک و زیره سیاه اظهار کرد: گیاهان دارویی به خاطر کم آبخواه بودن نسبت به دیگر گیاهان و بازار فروش از لحاظ اقتصادی نسبت به سایر گونه های گیاهی مقرون ‌به ‌صرفه تر است .

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به چالش های کم‌آبی و افت سطح آب های زیر زمینی، ظرفیت‌های خوبی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و تولید محصول گلخانه‌ای در استان وجود دارد.

به گفته وی بخشی از محصول علاوه بر بازارهای یزد ، عمده آن پس از بسته بندی و فراوری به سایر استان ها و خارج از کشور ارسال می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید