Iranian Agriculture News Agency

قائم مقام سازمان تحقیقات،آموزش وترویج کشاورزی:

مهمترین مولفه پژوهش نیروی انسانی و پژوهشگر است

قائم مقام سازمان تحقیقات،آموزش وترویج کشاورزی گفت: مهمترین مولفه پژوهش نیروی انسانی و پژوهشگر است.

مهمترین مولفه پژوهش نیروی انسانی و پژوهشگر است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، قائم مقام سازمان تحقیقات،آموزش وترویج کشاورزی درمراسم تجلیل از پژوهشگران کشاورزی آذربایجان شرقی که باحضور حاجی وند رئیس موسسه علوم باغبانی کشور، فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پردیس آموزشی- ترویجی سعید آباد برگزار شد گفت: مهمترین مولفه پژوهش نیروی انسانی و پژوهشگر است .

رسول زارع گفت: شاخصهای پژوهش با آن چیزی که از رسانه ها می شنویم متفاوت است، همه جا مولفه های پژوهش را به 3 یا 4 محور تقسیم می کنند اما مهمترین مولفه یک پژوهش خوب که منتهی به دستاورد می شود نیروی انسانی و پژوهشگر است که باید متعهد به آن کاری باشد که انجام می دهد و دومی ابزار از جمله آزمایشگاه، مزرعه، عرصه و ... می باشد و سومی ارتباطات علمی است که پژوهشگر با سایر پژوهشگران داخلی و خارجی دارد و این سه باید کنار هم باشند و افرادی که کار محققان را قضاوت می کنند باید تمام جوانب را در نظر بگیرند و باید ببینیم که این مولفه ها در کنار هم قرار دارند و زیرساختهای ما برای تحقیقات برای امروز است یا چند دهه قبل.

وی افزود: محققان ما در سال 92 در ستاد و مراکز استانی دسترسی به منابع مقالات علمی نداشتند ولی به همت همکاران امروز ما به بهترین شبکه علمی دسترسی داریم و دسترسی نامحدود به مقالات علمی فراهم شده است.

زارع افزود: تحقیقات درآمدزایی نیست و ما نباید خروجی های تحقیقات را به درآمدزایی گره بزنیم ولی این هم تابعی است از شرایط کشور و در این شرایط باید تحقیقات خروجی محور باشد.

قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: اساس تمام فناوریها باید در مقالات بیاید و آنچه که ما ترویج می کنیم و یافته های علمی به صورت بسته ترویجی باید در رسانه ها ارائه شود و شرکت در جلسات و دوره های بازآموزی علاوه بر تحقیق از وظایف محققان است که باید انجام دهند، محققان به راحتی از کنار مسائل نمی گذرند و با چشمان تیزبینی که دارند معضلات را به پروپزال تبدیل می کنند و وقتی کار انجام می شود محققان دیده می شوند مثل همین ارقام جدید زردآلو و یونجه که امروز دیده شد.

زارع ضمن اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که می فرمایند : « ما باید به سلاح علم و دانش مسلح شویم » خاطر نشان ساخت: محقق باید بداند که کشور به چه چیزی نیاز دارد و به آن سمت برود.

وی در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از رئیس مرکز و محققان خطاب به محققان جدیدالاستخدام گفت: در کشاورزی چیز بنیادی وجود ندارد و کشاورزی کار بین رشته ای است و هر چه کار بین رشته ای بیشتر باشد خروجی بیشتری خواهد داشت و بهتر است و شماها در عرصه و با بهره بردار کارهایتان را انجام بدهید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید