Iranian Agriculture News Agency

سهم ۷۰ درصدی خراسان رضوی در تولید گیاهان مهم دارویی

همایش ملی گیاهان دارویی با حضور مجری طرح توسعه گیاهان دارویی کشور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و مسئولین محلی روز پنجشنبه ۲۸ آذر ماه در کاشمر برگزار شد .

سهم ۷۰ درصدی خراسان رضوی در تولید گیاهان مهم دارویی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی مجری طرح توسعه گیاهان دارویی کشور در این همایش طی سخنانی اظهار داشت: اکنون 8 هزار و 500  گونه گیاهی در کشور داریم که 2 هزارو 300  گونه آن‌ها دارویی هستند و  با پژوهش‎های صورت گرفته  یکهزارو 728  گونه دارویی انحصار کشور ایران هستند و ایران در تولید 20 تا 30 گونه دارویی از جمله زعفران رتبه برتر را در جهان دارد.

زینلی افزود: ایران در عرصه طب سنتی و گیاهان دارویی رتبه های برتر را داشت اما هم اکنون در رتبه های میانی قرار دارد، با توجه خاصی که در یک دهه گذشته به موضوع گیاهان دارویی شده، سند ملی گیاهان دارویی تدوین و نگاه مسئولان به این سمت گرایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: 70 درصد سهم گیاهان مهم دارویی کشور که  بیشتر آنها  کم آب طلب هستند متعلق به خراسان رضوی است، اگر کمی به آن‌ها توجه شود، می‎توانند ارز آوری بسیار قابل توجهی برای کشور داشته باشند.

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی  وزارت جهاد کشاورزی گفت  : برند گیاهان دارویی در کشور ارگانیک بودن است، اگر محصولات ارگانیک باشند به راحتی صادر خواهند شد، گیاهان دارویی ایران هنوز در دنیا خواهان دارد، تمامی محصولاتی که توان صادرات دارند از جمله آنغوزه، باریجه، زعفران و موسیر به اروپا صادر می‎شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در ای همایش بیان کرد:  این استان با تولید  حدود ۲۶ هزار تن گیاه دارویی قطب تولید این محصول در کشور است .

محمد رضا اورانی افزود: در توسعه کشت گیاهان دارویی در ابتدای راه قرار داریم و باید سطحی را انتخاب کنیم که بتوانیم کارگر مورد نیاز را تامین کنیم .

وی از کشاورزان و تولید کنندگان خواست هر نوع گیاه دارویی که برای کشت انتخاب می‌ کنند ابتدا به فکر آب مورد نیاز و زمینی که اختصاص می‎دهند باشند زیرا باید زمین از نظر اکولوژیکی متناسب با گیاه دارویی مورد نظر باشد.

وی اظهار کرد: در اولین گام نیاز به  تربیت نیروی ماهر است و باید سازمان نظام مهندسی و مدیران جهاد کشاورزی در هر شهرستان کارشناسان با انگیزه را شناسایی کنند ، به همین خاطر ابتدا باید سازمان جهاد کشاورزی نسبت به تربیت نیروی انسانی متخصص همزمان با توسعه کشت ،همت کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  خاطر نشان کرد: گیاهان دارویی یک ثروت است، از اکنون باید اراده کرده و خام فروشی را ممنوع کنیم، باید ارزش افزوده گیاهان دارویی را از صفر تا صد به داخل کشور برگردانیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید