Iranian Agriculture News Agency

قندالی:

توجه به آموزش عشایر برای افزایش بهره‌وری ضروری است

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که یکی از خلاهای جدی در حوزه عشایر موضوع آموزش است، گفت: امسال با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای آموزش در مناطق عشایری به تعداد ۱۱۰ هزار نفر روز تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم.

توجه به آموزش عشایر برای افزایش بهره‌وری ضروری است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران، کرمعلی قندالی در نشست با محمدتقی امانپور مدیرعامل کانون جهادگران اظهار داشت: یکی دیگر از موضوعات مهم در حوزه عشایر افزایش بهره‌وری است چراکه با افزایش بهره‌وری دیگر نگران مراتع، منابع و درآمد عشایر نخواهیم بود.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات به عشایر، گفت: تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله و ضمانت زنجیره‌ای به عشایر پرداخت شده است.

قندالی ادامه داد: حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات هم در قالب بند ب ماده ۵۲ برای اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز در مناطق عشایر، پرداخت شده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران بیان داشت: همچنین امسال از محل بند ه تبصره ۴ مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه شبکه آبرسانی به عشایر اختصاص یافته است.

وی با تاکید بر این که خدمت به عشایر خدمت به تمام جامعه است، گفت: بخش اعظمی از امنیت کشور بخصوص در مرزها توسط عشایر تامین می‌گردد.

بر اساس این گزارش، مدیرعامل کانون جهادگران و مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست با بیان این که وظیفه اصلی کانون جهادگران تدوین کارگروه مدیریت جهادی است، تاکید کرد: سازمان امور عشایر از سازمان‌هایی است که بیش از بقیه دستگاه‌ها می‌تواند در مدیریت جهادی فعال باشد.

محمدتقی امانپور گفت: از زمانی که وزارت جهادسازندگی منحل شده، حدود ۵۰۰ شرکت توسط جهادگران بازنشسته راه‌اندازی شده که تاکنون ۲۵۰ مورد از این شرکت‌ها را شناسایی کرده‌ایم و به دنبال این هستیم تا هلدینگی را برای توانمندسازی آنان ایجاد کنیم.

وی افزود: تاکنون کارگروه آبخیزداری و کارگروه اقتصادی را ایجاد کرده‌ایم و در حال راه‌اندازی کارگروهی تحت عنوان "کارگروه راه‌های روستایی و عشایری" هستیم و با وزارت راه نیز هماهنگی لازم را انجام داده‌ایم تا کارهایی که انجام می‌دهند با کمک گروه‌های جهادی باشد.

امانپور بیان کرد: در حوزه آبخیزداری سه برنامه تعریف کرده‌ایم که می‌توانیم نیازمندی‌های عشایر و سازمان امور عشایر را نیز در این برنامه‌ها پیگیری کنیم.

مدیرعامل کانون جهادگران ادامه داد: همچنین می‌توانیم بومگردی عشایر را در توسعه پایدار حوزه کرخه به اجرا بگذاریم تا عشایری که در این حوزه حضور دارند پذیرای گردشگران باشند و کسب و درآمد کنند.

در این نشست معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر در سخنانی اظهار داشت: یکی از گرفتاری‌ها این است که مراتع در اختیار دلالان است و وقتی بخواهیم مدیریت آبخیزداری انجام دهیم این دلالان اجاره نمی‌دهند.

بهرام میراخورلی با اشاره به این که چرای بی‌رویه و دام بیش از ظرفیت از مشکلات مراتع کشور است، گفت: اگر کانون جهادگران بتواند در این حوزه‌ها وارد شود جلوی تخریب مراتع گرفته می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید