Iranian Agriculture News Agency

خاوازی تاکید کرد:

ضرورت راه‌اندازی آزمایشگاه‌های سیار برای تسریع در ارائه نسخه‌های کودی و اصلاح تغذیه خاک

رئیس سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی گفت: راه‌اندازی آزمایشگاه‌های سیار به منظور تسریع در ارائه نسخه‌های مناسب کودی و اصلاح تغذیه خاک ضروری است.

ضرورت راه‌اندازی آزمایشگاه‌های سیار برای تسریع در ارائه نسخه‌های کودی و اصلاح تغذیه خاک

به گزارش ایانا، دکتر کاظم خاوازی در مراسم رونمایی از دو دستاورد مهم پژوهشی موسسه تحقیقات خاک و آب در استان البرز، اظهار داشت: سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی آمادگی دارد طرح راه‌اندازی آزمایشگاه سیار را به دولت ارائه و برای اجرای آن برنامه‌ریزی کند.

وی همچنین موضوع قیمت تمام شده آنالیزهای خاک را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: به منظور استفاده از روش‌های ارزان‌قیمت در آنالیز خاک نیازمند بهره‌مندی از جدیدترین متدهای روز از دیگر کشورهای پیشرفته هستیم که ضرورت دارد در این زمینه اقدام شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اهمیت کاربرد "سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاه‌های خاک‌شناسی" بیان داشت: این دستاورد مهم که برای اولین بار در کشور به طور خاص برای آزمایشگاه‌های تجزیه خاک، آب، گیاه و کود طراحی و توسعه یافته است، می‌تواند نقش بسیار مهمی را در مدیریت، برنامه‌ریزی، گردش کار، کنترل کیفی، ذخیره‌سازی داده‌ها و تجزیه و تحلیل آنها در آزمایشگاه‌های خاکشناسی داشته باشد.

وی اصلاح تغذیه خاک را در ارتقای بهره‌وری تولید مهم دانست و بیان داشت: بهره‌وری پایین با وجود در اختیار داشتن منابع پایه غنی از مهمترین آسیب‌های بخش کشاورزی است که تفاوت ۹ برابری تولید را بین عملکرد محصول کشاورزان عادی و نمونه رقم زده است.

خاوازی با بیان اینکه موضوع تغذیه خاک در کشورهای پیشرفته بسیار مورد توجه است، اعلام داشت: تغذیه مناسب خاک در مزارع و باغات افزایش ۴۰ درصدی در تولیدات کشاورزی را به دنبال خواهد داشت و می‌تواند تحول بسیار بزرگی در سیمای باغبانی کشور ایجاد کند.

وی ماموریت‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در پاسخگویی به ۴ میلیون بهره‌بردار بخش کشاورزی یادآور شد و خاطرنشان ساخت: از همکاران تحقیقاتی موسسه تحقیقات خاک و آب انتظار می‌رود در تدوین برنامه آموزشی دقیق در ارائه نسخه‌های کودی پیشرو باشند تا با کمک یکدیگر و همه دست‌اندرکاران و دلسوزان ارتقای بهره‌وری در کشاورزی شاهد شکل گرفتن پویش اصلاح تغذیه خاک در کشور باشیم.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم با بیان این که ۱۹۹ آزمایشگاه خاک و آب در بخش‌های دولتی و خصوصی کشور داریم، گفت: شبکه آزمایشگاهی ایران در این بخش در سطح منطقه خاورمیانه و بین‌المللی پیشگام است.

دکتر هادی اسدی رحمانی افزود: آزمایشگاه‌های خاکشناسی از دهه ۱۳۳۰ در کشور ایجاد شد که این آزمایشگاه‌ها ذیل این موسسه تجمیع شده‌اند به طوری که ۳۱ آزمایشگاه در بخش دولتی و ۱۶۸ آزمایشگاه در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به فعال شدن سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاه‌های خاکشناسی افزود:‌ این سامانه همچون یک بانک اطلاعاتی است که داده‌ها در آن ذخیره می‌شوند به طوری که آزمایشگاه‌ها داده‌های خود را وارد این پلتفرم کرده و کمک زیادی به این عرصه می‌کنند.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور همچنین به اجرای طرح ملی در دشت ۴۶ هزار هکتاری سیستان اشاره کرد و اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی در این طرح وظیفه دارد تا وضعیت معیشت را در این منطقه ارتقا دهد که موسسه تحقیقات خاک و آب هم باید قابلیت‌های خود را در آن جا به کار ببرد که نیازمند اطلاعات پایه است.

به گفته وی،‌ موسسه تحقیقات خاک و آب در این منطقه مطالعات خاک‌شناسی را تکمیل کرده و بر مبنای آن تناسب اراضی را در حال اجرا است.

بر اساس این گزارش، "سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاه‌های خاکشناسی" و توسعه آن از سال ۱۳۹۴ شروع و تست‌های آن در طول یک سال گذشته انجام گرفته است. این دستاورد مهم که برای اولین بار در کشور به طور خاص برای آزمایشگاه‌های تجزیه خاک، آب، گیاه و کود طراحی و توسعه یافته است، می‌تواند نقش بسیار مهمی را در مدیریت، برنامه‌ریزی، گردش کار، کنترل کیفی، ذخیره‌سازی داده‌ها و تجزیه و تحلیل آنها در آزمایشگاه‌های خاکشناسی داشته باشد. این سامانه دارای قابلیت‌های بسیار زیادی بوده و‌ می‌تواند امکانات متعددی را برای مدیران و سیاستگذاران فراهم سازد.

از جمله این قابلیت‌ها این که انجام تمام مراحل گردش کار تجزیه نمونه‌ها از جمله ثبت درخواست توسط متقاضی، پذیرش نمونه، آماده‌سازی، تقسیم پارامترهای تجزیه در بین کارشناسان، ثبت نتیجه، تایید اولیه، تایید نهایی و صدور و بایگانی نتیجه از طریق اتوماسیون صورت می‌گیرد. بنابراین امکان ردیابی، بازرسی و کنترل کیفی در تمام مراحل توسط مدیران آزمایشگاه وجود خواهد داشت. همچنین متقاضی می‌تواند در هر زمان و از هر مکان با دسترسی به شبکه اینترنت برای آزمایشگاهی که در سامانه انتخاب می‌کند نمونه ارسال، ردیابی و نتیجه را مشاهده کند.

همچنین تشکیل بانک اطلاعات یکپارچه برای داده‌های تجزیه خاک، گیاه، کود و آب باعث فراهم شدن مجموعه‌ای عظیم از داده‌ها خواهد شد که در آینده نقش بسزایی در تجزیه و تحلیل وضعیت پارامترهای موثر بر منابع پایه و همچنین تغییرات زمانی و مکانی این پارامترها در اختیار مدیران و سیاستگذاران خواهد گذاشت.

این سامانه پشتوانه مهمی برای سامانه‌های دیگر به خصوص سامانه پایگاه ملی اطلاعات منابع خاک ایران، سامانه ملی تناسب اراضی، پایگاه جامع اطلاعات مواد کودی کشور می‌باشد همچنین می‌تواند اطلاعات و امکانات متعددی را برای اپلیکیشن‌های مرتبط مانند توصیه کودی فراهم سازد.

همچنین کتاب "روش‌های تجزیه کود" برای اولین بار در کشور که حاصل سال‌ها تجربه و تحقیق مؤلفان این کتاب در زمینه تجزیه مواد کودی می‌باشد. این کتاب به منظور آموزش تجزیه کود به کارشناسان کلیه آزمایشگاه هایی که در زمینه تجزیه کود فعال می‌باشند نوشته شده است و خلائی که در این زمینه وجود دارد را پر خواهد کرد. همچنین این کتاب می‌تواند مورد استفاده برای کلیه تولیدکنندگان کود، کارشناسان فنی در زمینه کود، بازرسان کنترل کیفی، محققان، دانشجویان و دست اندکاران رشته های خاکشناسی، شیمی، مهندسی کشاورزی باشد. همچنین با توجه الزامات قانونی برای ثبت و کنترل کیفی تمام مواد کودی در کشور و نبود منبع منسجم و معتبر در این زمینه تألیف آن ضروری است.

گفتنی است؛ مراسم رونمایی از "سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاه‌های خاک شناسی" با حضور دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی و سایر مسئولان استان البرز در موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در کرج برگزار شد. در این مراسم همچنین از کتاب "روش‌های تجزیه کود" رونمایی شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید