Iranian Agriculture News Agency

استقبال نمایندگان مجلس از اولین جشنواره عسل استان تهران

اولین جشنواره عسل استان تهران با حضور 5تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شهرستان دماوند برگزار شد.

استقبال نمایندگان مجلس از اولین جشنواره عسل استان تهران

به گزارش خبرنگار ایانا در استان تهران، اولین جشنواره بزرگ عسل شهرستان دماوند با حضور چندتن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، معاون امور اقتصادی استاندار تهران، معاون سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، فرماندار شهرستان و جمعی از مسئولان استانی و کشوری در شهرستان دماوند آغاز به کار کرد.

میرزایی نیکو، نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در این جشنواره اظهار داشت: برگزاری چنین همایش‌ها و همدلی‌ها به عنوان گام مثبتی است که می‌تواند مردم را به برداشتن گام‌های مؤثر در جهت توسعه کشاورزی و پرورش زنبور عسل امیدوار کند.

دماوند قطب تولید عسل استان تهران/توسعه کشاورزی سرمایه ای بزرگ برای حفظ اراضی است

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به قلع و قمع ۵ هزار بنای غیرمجاز در استان تهران در سال ۹۸ گفت: توسعه کشاورزی سرمایه ای بزرگ برای حفظ اراضی و جلوگیری از تغییر کاربری ها و خرد شدن زمین های کشاورزی و باغات است.

ذوالفقاری ادامه داد: معدود کشورهایی در دنیا هستند که ضریب خودکفایی‌شان در انرژی غذایی بالای 70درصد است و ما جزو کشورهای خوب دنیا هستیم که حدود 85‌ درصد آنچه را که در کشور به عنوان خوراک و انرژی انسانی مصرف می‌شود تولید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این امر را مدیون جامعه کشاورزی هستیم افزود: این عدد بسیار قابل توجهی درحد کشورهای بزرگ دنیاست چرا که خودکفایی 100 درصد در تامین انرژی در کل دنیا تقریبا غیرممکن است و در بهترین کشورهای دنیا این عدد به 90 درصد می‌رسد.

مرتضی رضایی، معاون امور دامی وزیر جهاد کشاورزی در این جشنواره خواستار ایجاد نمادی از عسل و زنبور در دماوند شد و گفت: نباید در حوزه محصولات کشاورزی از جمله عسل، مشکلی در این شهرستان وجود داشته باشد.

وی زنبورداری و تولید عسل را مصداق بارز اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد: زنبورداری کمترین وابستگی را داشته به ایجاد شغل و درآمد می‌انجامد.

معاون امور دامی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه آنچه موجب انسجام در فعالیت‌های زنبورداران می‌شود، وجود تشکل‌ها اعم از اتحادیه و تعاونی است، اضافه کرد: نبود اتحادیه و تعاونی می‌تواند موجب از هم‌گسیختگی در سطوح مختلف تولیدی شود.

وی دماوند را اصلی‌ترین شهرستان استان تهران در حوزه تولید عسل دانست و گفت: باید با پررنگ کردن نقش اتحادیه و تشکل‌ها و ایجاد انسجام، برنامه‌ریزی های واحد و خوبی داشت.

رضایی اضافه کرد: برندسازی فرآیند بسیار مهمی است که حق انتخاب را به مصرف‌کننده می‌دهد و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با شنیدن برخی از مشکلات زنبورداران عسل در دماوند، گفت: موضوع مربوط به مشکلات مرتع برای زنبورداران باید مورد بررسی قرار گیرد.

فرماندار دماوند با بیان اینکه دماوند به عنوان شهر عسل شناخته شده و میزان تولید آن شاخصه کشوری است، اظهار داشت: با توجه به موقعیت آب و هوا و جغرافیای شهرستان دماوند، این شهرستان مستعد برخی از موضوعاتی است که مغفول مانده و باید در جهت حفظ اراضی و گسترش کشاورزی در آن بکوشیم.

صفری ادامه داد: تلاش ما در دماوند در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی، حفظ منطقه و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و واگذاری‌های غیر معمول است.

وی گفت: دماوند باید به صورت باغ‌شهر باقی بماند و توسعه پایدار کشاورزی در آن بسیار مهم است و خوشبختانه وضعیت شهرستان دماوند مانند بسیاری از شهرهای استان تهران که با سکون هوا دچار آلودگی هوا می‌شود، نیست و باید در حفظ این وضعیت تلاش کنیم.

هم چنین نمایشگاهی از توانمندی های زنبورداری شهرستان دماوند نیز درحاشیه این جشنواره به مدت سه روز در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دماوند برپاست.

گفتنی است در پایان این مراسم از زنبورداران برتر استان تهران تقدیر شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید