Iranian Agriculture News Agency

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان بروجن:

برگزاری دوره آموزشی آشنایی با بیماری‌های ویروسی ماهیان سردابی

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بروجن گفت: به منظور آشنایی هر چه بیشتر آبزی‌پروران با بیماری‌های ویروسی ماهیان، به ویژه ماهی قزل‌آلااین دوره آموزشی برگزار شد.

برگزاری دوره آموزشی آشنایی با بیماری‌های ویروسی ماهیان سردابی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بروجن گفت: به منظور آشنایی هر چه بیشتر آبزی‌پروران با بیماری‌های ویروسی ماهیان، به ویژه ماهی قزل‌آلااین دورۀ آموزشی برگزار شد که در این دوره، توصیه‌ها و نکات بهداشتی لازم، در خصوص برخی بیماری‌های ویروسی مهم این صنعت مانند VHS، IPN  و IHN، همچنین راه‌های پیشگیری، کنترل و درمان برای بهره‌برداران تشریح شد.  

داوود ربیعی افزود: هدف از برگزاری این دوره آشنایی فعالان این حوزه با عامل و نحوۀ کنترل بیماری‌های ویروسی، چگونگی رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از ورود و انتشار عامل بیماری‌زا به داخل واحدهای آبزی‌پروری، همچنین نحوۀ انجام اقدامات مرتبط با ضدعفونی و قرنطینه بود.

وی گفت: کاهش دمای آب در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) یکی از عوامل مستعد کنندۀ مهم در شیوع برخی از بیماری‌های ویروسی ماهیان (مانند VHS) بوده، بنابراین در این فصل لازم است تمام مزارع پرورشی و مراکز تکثیر آبزیان ضمن ارتقای شرایط امنیت زیستی در مزارع خود، دستورالعمل‌های بهداشتی دامپزشکی را رعایت کنند.

ربیعی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی و توافق صورت گرفته با آبزی‌پروران و به منظور کاهش آلودگی مخازن ویروس، مقرر شد تمامی مزارع پرورش ماهی واقع در زون «گرد بیشه» در ابتدای تابستان سال آینده (1399) به صورت هماهنگ و همزمان، نسبت به خشک کردن (آیش) مزارع پرورش ماهی خود اقدام کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید