Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی:

نرخ پایین سرمایه گذاری، مهم‌ترین چالش بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: نرخ پایین سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخشهای اقتصادی یکی از چالش های بزرگ بخش کشاورزی است.

نرخ پایین سرمایه گذاری، مهم‌ترین چالش بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه شورای هماهنگی سازمان که در محل مدیریت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: متاسفانه 5 درصد سرمایه گذاری های اقتصادی کشور در بخش کشاورزی اتفاق می افتد و 95 درصد سرمایه گذاری ها در بخش های صنعت و خدمات صورت می گیرد.

 فتحی ادامه داد: توسعه بخش کشاورزی و تاثیرگذاری آن در مشکلات اقتصادی و اشتغالزایی کشور نیازمند افزایش سرمایه گذاری در این بخش است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی شامل سرمایه گذاری های دولتی و بخش خصوص می باشد، گفت: سرمایه گذاری های دولتی در بخش کشاورزی به لحاظ محدود بودن منابع اعتباری با محدودیت مواجه است، بنابراین با اعتبارات دولتی تخصیص یافته به بخش کشاورزی نمی توان به رونق تولید و توسعه کشاورزی دست یافت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار نمود: اگر سهم بری فصل کشاورزی از اعتبارات استانی از 9 درصد به 20 درصد افزایش یابد با توجه به گسترده بودن فعالیت ها و زیربخش های کشاورزی، باز هم نمی توان شاهد حرکات ملموسی در این بخش بود.

فتحی تاکید کرد: سرمایه گذاری مطلوب و تاثیرگذار در بخش کشاورزی فقط توسط بخش خصوصی انجام می شود و این سرمایه گذاری ها شامل سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری های خارجی در شرایط فعلی کشور قابل توجه نمی باشد و به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست، افزود: ماهیت فعالیت های بخش کشاورزی ، ریسک پذیری بالا و تاثیرپذیری آن از حوادث قهری و حادثه خیز بودن کشور از لحاظ اقلیمی و بلایای طبیعی موجب شده سرمایه‌گذاری‌های داخلی نیز در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش ها از نرخ پایینی برخوردار باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با خاطرنشان ساختن اهمیت فعالیت های صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان، بیان داشت: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی بایستی با استفاده از تجمیع اعتبارات خرد خود در راستای تامین انواع مایحتاج بخش کشاورزی تلاش مضاعف کند تا بتواند تاثیر گذاری مثبت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان را عینیت بخشد.

فتحی با اشاره به اینکه از 5 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید شده در استان 4 میلیون تن به تولیدات گیاهی اختصاص دارد، خطاب به معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان، اظهارکرد: بهره مندی بیشتر معاونت تولیدات گیاهی استان از ظرفیت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی زمانی اتفاق خواهد افتاد که فعالیت های معاونت متشکل، دارای تعاونی و اتحادیه های فعال در بخش مربوطه باشد.

وی با اشاره به افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان که از طریق فروش منابع دولتی و املاک سازمان جهادکشاورزی در سالهای گذشته انجام شده است، تصریح نمود: صندق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان تنها مجاز به پرداخت تسهیلات به اعضای خود از طریق اتحادیه های زیربخش های مختلف واحدهای تولیدی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های خوب و مطلوب صندوق خرد زنان روستائی، گفت: زنان در بخش کشاورزی پا به پای آقایان و در بعضی موارد بیشتر از مردان در کشاورزی استان دخیل و تاثیرگذار هستند و بایستی فعالیت های صندوق خرد زنان روستائی با تخصیص اعتبارات و افزایش سرمایه در راستای رونق تولید و ارتقاء اشتغالزایی افزایش یابد.

فتحی در بخش پایانی سخنان خود گفت: بایستی از قوانین و مقررات به نفع گره گشایی از مسائل و مشکلات بخش کشاورزی، کشاورزان و بهره برداران این بخش استفاده مطلوب انجام شود که در اینصورت هم رضایت پروردگار متعال، هم رضایت مردم و هم رضایت نهادهای نظارتی جلب خواهد شد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید