Iranian Agriculture News Agency

جنوب کرمان، رتبه نخست توسعه گلخانه‌های کشور

مدیر امور رفاه و پشتیبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در نمایشگاه توانمندی های استان کرمان در نمایشگاه بین المللی تبریز حضور یافته و از غرفه سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان بازدید کردند

جنوب کرمان، رتبه نخست توسعه گلخانه‌های کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، ناصر قره باغی مدیر امور رفاه و پشتیبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و وحید کاظم زاده رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در نمایشگاه توانمندی های استان کرمان در  نمایشگاه بین المللی تبریز حضور یافته و ضمن بازدید از غرفه سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان  و دیدار با  ابوالحسن پیرنیا رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان و همکارانشان از نزدیک با توانمندی‌های بخش کشاورزی جنوب کرمان آشنا شدند.

 ابوالحسن پیرنیا در این بازدید با بیان اینکه بسیاری از محصولات تولیدی استان کرمان از جمله پسته، خرما، محصولات جالیزی، مرکبات و گندم به دلیل مازاد مصرف استان، صادر می‌شوند افزود: 20 درصد تولید پسته به مصرف داخلی کشور می‌رسد و حدود دو تا سه درصد آن در داخل استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه از 25 آذر شروع شده و تا 29 آذر ماه ادامه می یابد گفت: با توجه به اینکه نمایشگاه توانمندی‌های استان کرمان همزمان با سه نمایشگاه فرش، شب یلدا و لیزینگ کالا و خدمات در شهر تبریز برگزار گردیده لذا استقبال خوبی از این نمایشگاه را شاهد هستیم.

رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان گفت: تولید بیش از 4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و دامی شامل 85 گونه محصول زراعی و باغی با کیفیت مطلوب و زمینه مساعد برای افزایش سطح زیرکشت به 580 هزار هکتار و رسیدن حجم تولید در افق 1400 به بیش از سه برابر وضعیت موجود ، در واقع این پتانسیل توسعه در کمتر جایی از کشور فراهم است.

وی افزود: این منطقه با سطح زیرکشت حدود 242 هزار هکتار ، 29 درصد سطح زیرکشت و حدود67 درصد از کل تولید محصولات کشاورزی و دامی استان و حدود 4درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده و به تنهایی در 10 محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم تولید و سطح زیرکشت کشور را داراست.

پیرنیا با بیان اینکه منطقه زرخیز جنوب کرمان در بسیاری از محصولات از لحاظ میزان تولید در واحد سطح دارای رکوردهای جهانی بوده و از این نظر از محدود مناطق کشور و بلکه جهان به شمار می آید ادامه داد: در یک سال زراعی می توان دو تا سه تاریخ ، سیب زمینی ، پیاز ، خیار ، هندوانه ، گوجه فرنگی ، ذرت و ... کاشت و برداشت کرد و مهمترین منطقه در کشور است که عرضه و تقاضای سیب زمینی و پیاز طرح استمرار را کنترل نموده و آینده درخشانی را در صادرات غیرنفتی کشور باتوجه به وضعیت سوق الجیشی خود نوید می دهد.

وی با بیان اینکه مرکبات جنوب کرمان با سطح زیرکشت 33400 هکتار و تولید بیش از  490399 تن ، مقام سوم کشور را داراست که بدلیل ارگانیک بودن سالهاست که شاهد صادرات آن به خارج از کشور هستیم ادامه داد: این منطقه با سطح زیرکشت 31908 هکتار به تنهایی با وجود 5 میلیون و 500 هزار اصله نخل و بیش از 70 رقم و با تولید سالیانه 181800  تن تولید در جایگاه دوم کشور قرار دارد که حدود 80 درصد تولید منطقه به رقم مضافتی ، کلوته و مرداسنگ اختصاص دارد .

رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان افزود: جنوب کرمان دارای بیش از 2.6 میلیون واحد دامی است و سالیانه بیش از 169900تن تولیدات دام و طیور است که نشان از وجود پتانسیل و شرایط مطلوب دامپروری از گذشته تاکنون است.

وی سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای جنوب کرمان را در سطح ۲۲۲۶ هکتار اعلام کرد و گفت: جنوب کرمان رتبه نخست توسعه گلخانه های کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید