Iranian Agriculture News Agency

تولید سالانه ۶۷ میلیون قطعه ماهی زینتی در اصفهان

تولید سالانه افزون بر ۶۷ میلیون قطعه انواع ماهی زینتی شامل ۱۲۰ گونه زنده‌زا و تخم‌گذار در اصفهان این استان را در جایگاه نخست کشور قرار داده است.

تولید سالانه ۶۷ میلیون قطعه ماهی زینتی در اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: گُلدفیش، قرمز، آنجِل، کوی و سیچلاید از جمله ماهی‌های تزیینی این استان است که بیشترین مقدار آن در شهرستان‌های کاشان و نجف‌آباد تولید می‌شوند.

محمدرضا عباسی اظهارداشت: ایجاد شهرک تولید ماهیان تزیینی در کاشان و نجف‌آباد ضمن کمک شایان به این صنعت، موجب درآمدزایی و اشتغال بیشتر هم بشود.

وی تصریح کرد: سالانه ۹ هزار و ۳۰۰ تُن انواع آبزیان خوراکی شامل آبزیان سردآبی مانند قزل‌آلا و قزل‌آلا رنگین‌کمان، آبزیان گرم‌آبی مانند کپور، هامور، فیتوفاگ و خاویاری و بیگ‌هِد در این استان تولید می‌شود که هفت هزار و ۵۵۰ تُن آن مربوط به ماهیان سردآبی است.

به گفته این مسوول ۲ هزار استخر آب کشاورزی در استان وجود دارد که حدود ۴۰ درصد آنها برای پرورش ماهی استفاده می‌شود و می‌توان با افزایش حمایت و مشارکت‌ها، از همه این ظرفیت در کنار کشت و کار استفاده کرد.

مدیر شیلات و امور آبزیان به تولید سالانه ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی قزل‌آلا اشاره و خاطرنشان کرد: واحد تکثیر و پرورش ماهی در فریدونشهر واقع در غرب اصفهان از جمله پیشتازان این بخش به شمار می‌رود و در صورت حمایت از واحدهای تکثیر در کل کشور می‌توان شاهد قطع واردات تخم ماهی از خارج کشور بود.

عباسی با اشاره به اینکه انواع ماهی شمال و جنوب و تولید بومی در اصفهان وجود دارد و تنوع این محصول در این منطقه بالاست، بیان کرد: ماهیان تولیدی در اصفهان به کشورهایی مانند ترکیه، امارات، کویت و عراق صادر می شود.

وی گوشت ماهی را برخوردار از بهترین نوع پروتئین معرفی کرد و افزود: چربی غیر اشباع و مفید برای بدن از جمله فواید مصرف آن است، اما فرهنگ استفاده کمتر وجود دارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: در این منطقه افزون بر چهار هزار نفر بصورت مستقیم در صنعت تولید آبزیان اشتغال دارند و می‌توان با حمایت بیشتر این رقم را افزایش داد.

عباسی با اشاره به توزیع ۳۵ نوع آبزی شمال و جنوب در اصفهان خاطرنشان کرد: در استان هشت بازار اختصاصی عرضه ماهی و ۱۸ واحد بسته بندی و کنسروسازی وجود دارد.

وی توسعه صنعت شیلات و آبزیان در این خطه را مستلزم ارائه تسهیلات ارزان قیمت، طرح‌های ترویجی، افزایش اعتبارات عمرانی و فرهنگ‌سازی در راستای بیشتر شدن مصرفه سرانه آبزیان دانست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید