Iranian Agriculture News Agency

مبارزه بیولوژیکی با آفات در سطح 4 هزار هکتار از مزارع

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: امسال در سطح 4 هزار هکتار مبارزه بیولوژیکی با آفات در سطح4 هزار هکتار توسط حشرات مفید ( نوعی زنبور ) در مزراع کشاورزی اجرا شد.

مبارزه بیولوژیکی با آفات در سطح 4 هزار هکتار از مزارع

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، بابک قرالی با بیان این مطلب افزود: برای اجرای این طرح ؛ با تکثیر حشرات مفید (یک نوع زنبور) برای مبارزه بیولوژیکی در مزارع؛ با استفاده از این حشرات در زمین های زراعی استان انجام که منجربه  حذف آفات بدون استفاده از کودهای شیمیایی شده است.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی قزوین اخیرا در تولید محصولات و یا تجهیزات نوآورانه و یا اختراعات نیز گام های خوبی برداشته است اظهار کرد: امسال محققان ما موفق به فناوری تولید قارچ گانودرما که یک محصول خوراکی ضد سرطانی است و به عنوان یکی از گیاهان دارویی فوق العاده موثر در دنیا شناخته می شود دست یافتند.

قرالی اضافه کرد: در ابتدای اجرای طرح موفق به تولید ۱۵ کیلو از این نوع قارچ شدیم و امسال بنا داریم با استفاده از یک سالن این رقم را به بیش از چند صد کیلو افزایش دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین در ادامه گفت: یکی دیگر از اقدامات این مرکز ؛ کشت کینوا می باشد که به خاویار گیاهی معروف شده است و در کشور چندان شناخته شده نیست اما  برنامه داریم در آینده نزدیک به تولید بذر این گیاه موثر اقدام کنیم .

قرالی تصریح کرد: کشت این گیاه بخاطر  مقاومت به کم آبی،  شوری خاک از اهمیت زیادی برخوردار است که می توان در  اراضی دارای خاک شور در سطح استان و کشور  کشت و همچنین جایگزین محصولاتی همچون ذرت که آب بری بالایی دارد شود.

وی یاد آور شد: گیاه کینوا ارقام مختلفی دارد که  با کمک محققان گیاه پزشکی و مرکز ملی تحقیقات شوری به دنبال شناسایی آفات و بیماری ها و معضلات کشت و داشت این گیاه هستیم تا بتوانیم استان قزوین را به قطب تولید بذر و توسعه کشت این گیاه در کشور تبدیل کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید