Iranian Agriculture News Agency

با جلوگیری از خسارت علف‌های هرز سالانه؛

افزایش 2 میلیون تنی تولید گندم

یک استاد دانشگاه گفت: علفهای هرز سالانه بالغ بر 10 میلیارد دلار یعنی حدود 25 هزار میلیارد تومان خسارت به بار می آورند . در ایران خسارت علفهای هرز در گندم 23 درصد برآورد شده است . اگر بتوان این خسارت را به 12 درصد کاهش داد تولید گندم 2 میلیون تن افزایش می یابد .

افزایش 2 میلیون تنی تولید گندم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، حمیدرضا  محمد دوست چمن آباد، دانشیار زراعت و اصلاح نباتات که در کارگاه آموزشی مبارزه با علف‌های هرز با حضور کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان سخن می گفت با اعلام این خبر گفت: گیاهانی هستند که به صورت ناخواسته وبر خلاف میل کشاورز رویش پیدا می کنند، به عبارتی دیگر به گروهی از گیاهان که می‌توانند در حد بالایی از لحاظ کمی و کیفی به محصولات سالانه و دایمی در یک سال خسارت بزنند گفته می‌شود، علف هرز گیاهی است که بر خلاف محصول مورد کشت در مزرعه رشد می کند هر چند که خود جزو گیاهان زراعی بوده وبه تنهایی ممکن است به یک محصول کشت شود  علفهای هرز سالانه بالغ بر 10 میلیارد دلار یعنی حدود 25 هزار میلیارد تومان خسارت به بار می آورند . در ایران خسارت علفهای هرز در گندم 23 درصد برآورد شده است . اگر بتوان این خسارت را به 12 درصد کاهش داد تولید گندم 2 میلیون تن افزایش می یابد .

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود افزود: محصول سالم به محصولی گفته می شود که عاری از عناصر و ترکیبات سمی و آلاینده بوده و یا رعایت حداکثر باقی مانده مجاز تولید شده باشد .توجه به این مقوله بسیار حائز اهمیت است زیرا  یک سوم سرطانها در کشور ناشی از مواد شیمیایی در محصولات است بویژه این امر در خصوص سرطان معده بسیار حائز اهمیت است

وی افزود: بروز مقاومت در علفهای هرز ناشی از آلودگی محیط زیست ، تهدید سلامت انسان و تاثیر بر گیاهان بعدی است .

محمد دوست افزود: اگر چه معرفی علفکشها امکان کنترل آسان تر و ارزان تر علفهای هرز را فراهم نموده است ولی متاسفانه اعتماد بیش از حد به کنترل شیمیایی موجب بروز مشکلات زیست محیطی و زراعی شده است .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید