Iranian Agriculture News Agency

پژوهش و تحقیقات باید تقاضا محور و مشتری مدار باشد

ظرفیت ها و قابلیت های بخش کشاورزی و منابع طبیعی باید شناسایی و مورد بهره برداری بهینه قرار گیرد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: ظرفیت ها و قابلیت های بخش کشاورزی و منابع طبیعی باید شناسایی و مورد بهره برداری بهینه قرار گیرد.

پژوهش و تحقیقات باید تقاضا محور و مشتری مدار باشد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در مراسم تجلیل از پژوهشگران که با حضور مسئولین و استانی در پردیس آموزشی- ترویجی سعید آباد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار شد، ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت بیست و پنجم آذرماه که به عنوان روز پژوهش نامگذاری شده است و با بیان این مطلب افزود: پژوهش و تحقیق باید تقاضا محور و مشتری مدار باشد و در کنار ترویج و آموزش قرار گیرد.

وی با تقدیر و تشکر از زحمات بی شائبه محمود حجتی وزیر سابق جهادکشاورزی که خدمات چشمگیری در راستای حل و فصل مشکلات بخش کشاورزی کشور از خود به یادگار گذاشته اند، گفت: به گفته مهندس حجتی، ظرفیت‌های فوق العاده در بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور وجود دارد که کمتر به آنها توجه شده است و ما به سادگی از کنار آن می‌گذریم که همین ظرفیت‌ها می‌تواند مشکلات مردم را در این شرایط حل کند این ظرفیت‌ها قابل شمارش نیست هرچند که معتقدیم باید این بهره‌برداری همراه با سازگاری با طبیعت باشد که همواره به آن تأکید شده؛ برای تحقق این امر باید خود را به ابزار و دانش و بینش لازم تجهیز کنیم و شما پژوهشگران و محققان بیشتر از بنده به معنا و مفهوم واقعی این نکته واقف هستید و باید از این ظرفیت ها و قابلیت ها به نحو احسن بهره برداری کرد.

فتحی متوسط عملکرد گندم دیم در پنجاه سال گذشته را با متوسط عملکرد گندم دیم در حال حاضر مقایسه کرد و ادامه داد: ارتقاء متوسط عملکرد گندم دیم از 300 کیلوگرم در 50 سال گذشته به 1.5 تن فعلی در هر هکتار، حاصل بکارگیری روش های جدید از طریق بهنژادی، بهزراعی و افزایش عملکرد در واحد سطح می باشد که با پژوهش و تحقیقات کاربردی و سازنده در بخش کشاورزی به دست آمده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: شناخت طبیعت به استعداد و آگاهی های انسان بستگی دارد که چگونه می توان از ظرفیت منابع طبیعی و طبیعت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی دارای 3 حوضه آبریز است، گفت: حوضه آبریز دریاچه ارومیه یکی از این سه حوضه می باشد که با مشکل کم آبی مواجه است، با کمی دقت و مطالعه می توان به این نتیجه رسید که با جایگزینی محصولاتی نظیر خارشتر که به صورت خودرو و با نیاز آبی کم در این حوضه یافت می شود گام های موثری در راستای مقابله با این معضل برداشت.

مهندس فتحی افزود: میزان پروتئین موجود در خارشتر 13.5 درصد و علوفه یونجه 11.5 درصد است، خارشتر با نیاز آبی کم و پروتئین بیشتر بهترین جایگزین برای یونجه جهت تامین علوفه دام می باشد، همه این یافته ها حاصل تحقیقات و پژوهش است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با خاطرنشان ساختن این موضوع که بیش از 60 درصد اراضی زراعی استان در حوضه دریاچه ارومیه قرار دارد، بیان کرد: متاسفانه در دوره های مختلف تحقیقات و پژوهش از ترویج و آموزش جدا شده و در حالت بلاتکلیفی به سر برده است، با تحقیق و پژوهش و ترویج و آموزش فعالین و بهره برداران بخش کشاورزی که ترکیب سنی و تحصیلی متفاوتی دارند می توان از ظرفیت و پتانسیل این بخش به نحو احسن استفاده کرد.

وی اظهار کرد: در بحث تحقیقات و پژوهش نمی توان جزیره ای عمل نمود که این عملکرد نه تنها ارزش و امتیاز به شمار نمی آید بلکه به مرور زمان تبدیل به یک ضد ارزش و نقطه ضعف می شود.

فتحی گفت: تامین امنیت غذایی وظیفه ذاتی و تکلیف قانونی وزارت جهادکشاورزی و زیربخش های تحقیقاتی و پژوهشی است، رسالت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در این خصوص سنگین تر و بیشتر از سایر بخشها است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود با یادآوری لزوم افزایش بهره وری در واحدهای تولیدی و کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی بخش کشاورزی، تاکید کرد: حل و فصل همه این مسائل و مشکلات و رفع چالش‌های موجود در این زمینه بر عهده پژوهشگران و محققین بخش کشاورزی است و بایستی اقدامات اساسی در این راستا اعمال شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید