Iranian Agriculture News Agency

با امضای تفاهم نامه صورت گرفت؛

همکاری ایران و فائو برای مقابله با سیل در بخش آب و خاک کشاورزی

ایران و فائو به منظور ارتقای فناوری‌های پیش آگاهی و مدیریت مسائل و مشکلات سیل در بخش آب و خاک کشاورزی (پروژه TCP) تفاهم نامه امضا کردند.

همکاری ایران و فائو برای مقابله با سیل در بخش آب و خاک کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، علیمراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در مراسم امضای تفاهم نامه ارتقای فناوری‌های پیش آگاهی و مدیریت مسائل و مشکلات سیل در بخش آب و خاک کشاورزی (پروژه TCP) با سازمان فائو اظهار کرد: TCP، پروژه مشترک معاونت آب و خاک با سازمان خواربار جهانی (فائو) بوده و این سازمان بین المللی ۳۹۵ هزار دلار برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته است.

اکبری در رابطه با نحوه اختصاص بودجه این پروژه به بخش های مختلف خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد از این اعتبار برای خرید لوازم و تجهیزات مورد نیاز پروژه و مابقی برای آموزش و ایجاد ظرفیت با روش ها و متدهای روز دنیا در نظر گرفته شده است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با ارگان‌ها و ‌زیرمجموعه های مرتبط با پروژه گفت: در این پروژه دفتر منطقه‌ای بانکوک، دفتر فائو در تهران، معاونت آب و خاک، هواشناسی، وزارت نیرو، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و دفتر مدیریت بحران همکاری خواهند داشت.

اکبری در رابطه با وقوع سیل در فروردین ۹۸ گفت: در اوایل سال جاری در تعدادی از استان‌ها به علت بارندگی های شدید، خسارات زیادی به خاطر سیل به بخش کشاورزی وارد شد که این خسارات در بخش آب و خاک مشهود‌تر بود و ما با بسیج امکانات و تجهیزات ستادی و استانی برای بازسازی خسارات اقدام موثری انجام دادیم.

وی افزود: به این نتیجه رسیدیم که جهت اطمینان از فعالیت‌های فنی از جمله تامین موقت آب ورودی برای کشاورزان، احیای اراضی رسوب گرفته، ایستگاه‌های پمپاژ، کانال های آبیاری، شبکه های ساخته شده و جاده های بین مزارع، بتوانیم از تجارب فنی سازمان فائو به عنوان یک سازمان بین‌المللی استفاده کنیم.

اکبری ادامه داد: در این راستا پس از بازدیدهای کارشناسان فائو از استان‌های سیل‌زده و مذاکراتی که با فائو داشتیم، منجر به نتیجه شد و امروز  این تفاهم نامه امضا شد.

وی با اشاره به اهداف این پروژه گفت: هدف از این پروژه بهبود امنیت غذایی و تغذیه در اراضی کشاورزی متاثر از سیل و حمایت های فنی و تخصصی برای مقابله با آن از جمله رسوب، زیرساخت های تخریب شده، تعیین و تکلیف اراضی خسارت دیده و استفاده از تجارب بین المللی برای رفع مشکلات است.

اکبری افزود: بررسی وضعیت موجود، بررسی مکانیزم ها و سیستم مدیریت ریسک برای خطرات طبیعی در بخش کشاورزی، ایجاد ظرفیت در بخش‌های ذیربط، آشنایی کارشناسان با تکنولوژی های نوین، مقابله با آثار مخرب سیل، آموزش بهره‌برداران و کارشناسان کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که آموزش بهره برداران در 6 دوره انجام می شود، گفت: با هدف افزایش تاب‌آوری در مواجهه با خطرات اقلیمی و انتقال تجربه سایر کشورها در مدیریت خطرات اقلیمی، در هر دوره ۳۵ نفر آموزش می بینند.

وی با بیان این که مدت این پروژه دو سال است، افزود: بازدید کارشناسان ایرانی از کشورهای خارجی با اعتبار تخصیص یافته توسط فائو، برای استفاده از تجارب خارجی را در سند لحاظ کرده‌ایم.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با پروژه دیگری که این معاونت با سازمان فائو دارد، اظهار کرد: پروژه سیدا پروژه دیگری است که ما با همکاری فائو در حال اجرای آن هستیم که در زمینه بهره وری از آب و مدیریت خاک است و فائو برای این پروژه اعتبار ۵۰۰ هزار دلاری در نظر گرفته است که این پروژه، حسابداری آب در دشت پایلوت ما در قزوین را بررسی می‌کند.

تمام هزینه‌های پروژه TCP برعهده فائو است

گرولد بودکر نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد فائو در ایران در جلسه امضای تفاهم نامه پروژه TCP بین معاونت آب و خاک و سازمان فائو اظهار کرد: در سازمان فائو پروژه‌های TCP اینگونه تعریف شده که جهت همکاری با کشورهای عضو انجام می گیرد و ۱۳ تا ۱۴ درصد از بودجه فائو برای این پروژه ها هزینه می شود.

وی افزود: حداکثر تا ۵۰۰ هزار دلار به هر کشور در منطقه برای اجرای این پروژه‌ها اختصاص داده می شود.

بودکر در رابطه با اختصاص کل هزینه‌ها توسط فائو گفت: همه هزینه های پروژه را فائو ارائه می‌دهد و برای اجرای پروژه انتظار بودجه از دولت ایران نداریم. 

نماینده فائو در ایران ابراز امیدواری کرد: این پروژه با مدیریت و همکاری وزارت جهاد کشاورزی و فائو در چارچوب قرارداد تعیین شده پیش برود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید