Iranian Agriculture News Agency

رییس بخش تحقیقات پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

کشت باغ مثمر دیمی با استفاده از ذخیره‌سازی آب باران

رییس بخش تحقیقات پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: طرح پایلوت کشت باغ مثمر دیمی با استفاده از ذخیره‌سازی آب باران در این استان با موفقیت اجرایی شد و به ثمر نشست.

کشت باغ مثمر دیمی با استفاده از ذخیره‌سازی آب باران

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری ، سید نعیم امامی گفت: این طرح پایلوت استانی و ملی در ۸ سال پیش در یک هکتار از اراضی عرصه طبیعی منطقه "قلعه قارک " شهرستان شهرکرد با کشت ۲۰۰ اصله نهال بادام از ارقام مختلف دیمی اجرا شد که امسال این طرح به بار نشست و محصول داد.

به گفته وی، در این طرح برای هر اصله درخت یک سامانه ۸ مترمربعی برای ذخیره‌سازی آب باران ایجاد  شده است که در فصول مختلف نیاز به آبیاری درخت مورد نظر را تامین می‌کند.

رییس بخش تحقیقات پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری همچنین از آغاز فرایند احداث دومین سایت طرح کشت درختان مثمر دیمی در شهرستان بن در سال جاری در استان خبر داد و گفت: در این طرح نیز یک هکتار زمین با کشت ۲۰۰ اصله نهال بادام دیمی انجام شد.

امامی تصریح کرد: در این طرح آزمایشی یک منبع ذخیره آب زیرزمینی ۷۰ مترمربعی حفر شده است تا به وسیله عایق پلاستیکی امکان جمع‌آوری ۳۰۰مترمکعب آب باران در فصول پاییز و زمستان وجود داشته باشد.

وی، هدف از اجرای این طرح را تکمیل زنجیره تحقیقات علمی و ارزیابی توسعه باغات دیمی در استان با اقلیم متفاوت و آشنا کردن  بهره‌برداران از کشت و توسعه باغات مثمر دیمی در این منطقه عنوان کرد. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید