Iranian Agriculture News Agency

برداشت ۲.۵تن زعفران در یزد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: با پایان فصل برداشت زعفران در سال ۹۸، ۲.۵ تن محصول خشک از ۷۳۴ هکتار زمین‌های زیرکشت این گیاه کم آبخواه در استان برداشت شد.

برداشت ۲.۵تن زعفران در یزد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، اکبر شیخ علیشاهی با بیان اینکه متوسط تولید این محصول در هر هکتار پنج کیلوگرم است، افزود: بیشترین سطح زیرکشت زعفران استان با ۴۰۰ هکتار در شهرستان بهاباد  است.

وی با اشاره به اینکه به علت ۲ دهه پدیده خشکسالی و کم‌آبی، با اجرای طرح تغییر الگوی کاشت محصول ، هرسال به سطح زیرکشت زعفران در استان افزوده می‌شود، اظهار کرد: با توجه به کم آبخواه بودن این گیاه و ارزش‌ افزوده بالا، امسال ۱۰۰ هکتار به مجموع زیرکشت زعفران استان افزوده شد و سطح زیرکشت به ۸۳۴ هکتار رسیده است.

شیخ علیشاهی با بیان اینکه در هر هکتار مزارع زعفران زمینه اشتغال مستقیم ۲۵ نفر فراهم است  ، تصریح کرد: زعفران تولیدی یزد به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب از کیفیت بالایی برخوردار است و یزد رتبه ششم تولید کشور را دارد.

وی بابیان اینکه افزون بر چهار هزار کشاورز در تولید زعفران فعالیت دارند، یادآور شد: زمان کشت گیاه شهریور است و با توجه به شرایط آب و هوایی کار برداشت آن از نیمه دوم آبان ماه در برخی مناطق آغاز و تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

شیخ علیشاهی تأکید کرد: درآمد مردم برخی مناطق استان از جمله ابرکوه ، خاتم و بهاباد از طریق کشاورزی تأمین می‌شود، لذا تغییر الگوی کاشت محصول ، توسعه کاشت گیاه زعفران و گیاهان دارویی به کشاورزان توصیه می‌شود.

به گزارش ایانا، زعفران دارای گونه‌های متعددی بوده و برای آن حدود ۸۰ گونه ذکر شده. در ایران بیش از ۱۰ گونه که نزدیک به زعفران زراعی هست، گزارش شده است.

مزیت بزرگ زعفران این است که این گیاه می‌تواند در مناطق خشک یا نیمه خشک که در تابستان کمبود آب دارند، کشت شود، پس در نهایت زعفران گیاهی گرمسیری است و در نقاطی که آب وهوای معتدل، تابستان‌های گرم و خشک و آفتابی و پاییز  و زمستان نسبتا ملایم دارد به خوبی رشد می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید