Iranian Agriculture News Agency

افزایش 15 درصدی تولید عسل در استان آذربایجان شرقی

رتبه اول استان آذربایجان شرقی به لحاظ تعداد کلنی و جمعیت زنبور و به لحاظ تولید عسل رتبه دوم کشور

با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، جمعی از مدیران سازمان و ادارات تابعه و زنبورداران شهرستان تبریز ، ساختمان شرکت تعاونی زنبورداران تبریز افتتاح شد.

افزایش 15 درصدی تولید عسل در استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در آیین افتتاح این  مراسم طی سخنرانی اظهار کرد: صنعت زنبورداری در راستای متمرکز نمودن واحدهای کوچک گام های اساسی برداشته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه اضافه کرد: تشکل زنبورداران در راستای اصل ۴۴  به اهداف سازمان جامه عمل پوشانده است که در کمتر تشکلی چنین جدیت و تخصصی یافت می شود.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم انسجامی که در این تشکل به وجود آمده در سایر تشکل های  کشاورزی نیز گسترش یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی  به لحاظ تعداد کلنی و جمعیت زنبور رتبه اول و به لحاظ تولید عسل رتبه دوم کشور را بعد از استان آذربایجان غربی به خود اختصاص داده است افزود:  این موفقیت در سایه بالا بودن دانش فنی و سطح کیفی زنبورداران استان حاصل شده است بطوریکه  اخیراً در جشنواره منطقه ای عسل در مریوان زنبوردار معرفی شده استان به لحاظ  کیفیت عسل تولیدی موفق به کسب مقام شد.

وی با بیان اینکه در استان آذربایجان شرقی، یک میلیون و 391 هزار  و 679 کندوی زنبورعسل وجود دارد افزود: آمارگیری از زنبورستان های استان همگام با سراسر کشور در پاییز امسال به منظور دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از راندمان تولیدی کلنی ها، تعداد کندوهای زنبورعسل، تعداد شاغلین در این بخش، میزان تولیدات جانبی کندو و نیز کسب اطلاعات لازم از وضعیت زنبورداری انجام گرفت و براساس این آمارگیری از مجموع کندوهای استان، 85 درصد کندوی مدرن (1176786) و 15درصد (214893) کندوی بومی بوده که مجموعاً حدود 15 هزار و 25 تن عسل در سال 98 تولید شده است که در مقایسه با سیزده هزار و 72 تن عسل تولید شده در سال گذشته ، در کل شاهد افزایش 15 درصدی تولید عسل در استان آذربایجان شرقی بوده ایم  که 94 درصد تولید از کندوهای مدرن و 6 درصد از کندوهای بومی به دست آمده است.

گفتنی است فرج الله مولوی رئیس هیئت مدیره اتحادیه زنبورداران استان و رئیس شرکت تعاونی  زنبورداران تبریز در ابتدای این مراسم به بیان مشکلات و راهکارهای توسعه صنعت زنبورداری در استان پرداخت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید