Iranian Agriculture News Agency

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی:

تقویت جبهه تولید اولویت بخش کشاورزی کشور است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اهمیت پایداری تولید، گفت: تقویت جبهه تولید اولویت بخش کشاورزی کشور در آینده است.

تقویت جبهه تولید اولویت بخش کشاورزی کشور است

به گزارش خبرنگار ایانا، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه با تقدیر از جامعه کشاورزی به خصوص گندمکاران اظهار کرد: گندم کاران برای کشت گندم و تامین ذخایر استراتژیک این کشور نقش به سزایی داشتند و ما مدیون آنها هستیم اما صمیمانه از آنها تقاضا می‌کنیم که باز هم به تولید گندم پرداخته و تولید این محصول را که جایگاه ملی دارد، ادامه دهند.

وی افزود: اتفاقات اقلیمی خاصی را در سال زراعی گذشته داشتیم و علی‌رغم خسارت و آسیب‌ها به کشاورزان و زیربناها، این اتفاقات به رشد تولید کمک کرد که ۵ درصد در ۶ ماهه نخست سال افزایش تولید داشتیم و رکورد تاریخی تولید برنج زده شد که به خاطر فراوانی آب در پشت سدها بود.

کشاورز بر اهمیت پایداری در تولید تأکید کرد و افزود: شعار من برای آینده کشاورزی کشور تقویت جبهه تولید است که با لحاظ کردن پایداری تولید امکان پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به این که درآمد کشاورزان و عرضه محصولات همه از اجزای پایداری تولیدات کشاورزی محسوب می شوند، ادامه داد: تقویت امنیت غذایی، ترویج و توسعه فضای کسب و کار در سایه توجه به محدودیت آب نیز از ارکان پایداری تولید  است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با اهمیت مسئله آب گفت: نباید فارغ از توجه به مسئله آب نظریه پردازی انجام شود و آب عامل مهم محدود کننده کشاورزی است، برای پایداری سرزمین باید به آب توجه ویژه شود؛ همچنین حرکت توسعه محور باید بر اساس برنامه و بر مبنای یک مدل فرایندی باشد.

کشاورز در رابطه با توجه ویژه به دیم‌کاری در کشور خاطرنشان کرد: الگوی کشت در مراحل نهایی شدن است و حدود ۵ سال کار کارشناسی بر روی آن انجام شده که به زودی عرضه خواهد شد اما در چهار سال گذشته بر روی کشت دیم بسیار کار کرده‌ایم و در کشور ۶ میلیون هکتار محصولات کشاورزی زیر کشت دیم است.

وی در رابطه با خودکفایی در محصولات مختلف کشاورزی اذعان کرد: خودکفایی گندم به طور قطع، استمرار خواهد داشت و باید برای خوداتکایی چندین محصول دیگر هم تلاش کنیم که یکی از این محصولات دانه های روغنی است که باید به آن توجه ویژه شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود:  محصول "جو" ظرفیت افزایش تولید خوبی دارد و پنبه را می توان ظرف سه یا چهار سال به خوداتکایی رساند؛ همچنین باید به گلخانه ها توجه خاصی شود که در مدیریت آب، تولید مکانیزه و ایجاد اشتغال نقش اساسی دارند.

کشاورز تأکید کرد: کشاورزی بخشی از اقتصاد کشور بوده که رکن مهم آن تولید است و باید به آن پرداخت اما این بخش بدون توجه به بازار، صنعت، صادرات و زیربناها قادر به پاسخگویی کشور نخواهد بود.

وی افزود‌: امکان توسعه فضای کشاورزی کشور صفر است و تنها با طرح های توسعه آب های غرب و شمال غرب که باید حق آبه آنها احصا شود، می‌توان به رویکرد افزایش عملکرد و افزایش بهره‌وری دست یافت.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت اصلاح الگوی علوفه گفت: این اصلاح باید به صورت پروژه جدی با محوریت معاونت امور دام و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی پیش برده شود.

وی در رابطه با طرح صیانت از جنگل تاکید کرد: صیانت از جنگل خط قرمز ما است، باید با جدیت بیشتر با تغییر کاربری برخورد شود.

کشاورز در رابطه با افزایش عملکرد باغات کشور تصریح کرد: افزایش عملکرد باغات کلید توسعه است، ما اگر به بهره وری بپردازیم یعنی هزینه کمتر و تولید بیشتر را مد نظر قرار داده ایم.

وی افزود: راه توسعه تولید، تقویت پس‌انداز فعالان اقتصادی و تولیدی است، اگر درآمد باغدار افزایش یابد باغ توسعه پیدا خواهد کرد.

وی در رابطه با شیلات خاطر نشان کرد: در زمینه شیلات در برخی موارد ظرفیت تولید نداشتیم اما ظرفیت‌های جدید ایجاد شده که یکی از آنها پرورش ماهی در دریا قفس است که باید گسترش بیشتری پیدا کند.

کشاورز افزود: افزایش تولید گوشت سفید اعم از مرغ و ماهی باید مد نظر قرار گیرد که بحث محدودیت آب ایجاب می‌کند که تولید گوشت سفید بیشتر شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با مدیریت مصرف آب تصریح کرد: استارتاپ‌ها و گروه‌های نظام مهندسی باید در امر آبیاری به رابطه آب، خاک، اقلیم و گیاه بپردازند و با این اصول مصرف را بهینه کنند.

وی افزود: کشاورزی ما به علت شرایط اقلیمی آسیب های متنوعی دیده که با مدیریت بحران نمی توان آن را مرتفع کرد و به جای آن باید مدیریت ریسک و مدیریت خشکسالی را مستقر کنیم.

کشاورز تأکید کرد: باید تولید بر مبنای تقاضا و بر اساس کشاورزی قراردادی باشد، یکی از مشکلات بخش کشاورزی این است که متخصصان اقتصاد و بازرگانی در آن دخالت نمی کنند.

وی افزود: مزیت نسبی، هزینه تمام شده، بازار و شاخص های کیفی می تواند تقاضا را مرتفع کرده و کشاورزان را به درآمد برساند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: من به دنبال جوان گرایی و دادن امتیاز بیشتر به خانم‌ها هستم ما باید فضا را برای حضور نسل جدید فراهم کنیم.

وی افزود: من از فضای نقد استقبال می‌کنم، نقد به تصمیمات ما کمک خواهد کرد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با ابراز نگرانی از واردات محصولات کشاورزی گفت: واردات سرکوب تولید داخلی است و ما به عنوان مسئول فنی تولید نمی توانیم یک تنه در مقابل تصمیمات وارداتی بایستیم.

وی افزود: در دوره‌ای بیش از نیاز یک سال کشور شکر و برنج وارد کردیم به‌همین دلیل رویکرد واردات نگران‌کننده است و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که تولید را رونق دهیم.

کشاورز در رابطه با واردات تکنولوژی گفت: ما درباره تکنولوژی و دانش نیازمند مبادله هستیم و نمی‌توانیم تولید کنندگان را از دسترسی به تکنولوژی کارآمد منع کنیم.

وی افزود: واردات شکر بدون افزایش سطح زیر کشت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود که با تغییر رویه به ۶۰۰ هزار تن رسید.

کشاورز ادامه داد: ۴۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشتیم که در مقابل آن ۲۳ میلیون دلار بذر وارد کشور کردیم.

کشاورز در رابطه با تکنولوژی GMO اذعان کرد: من نسبت به این تکنولوژی نظر منفی یا مثبتی ندارم اگر ما چنین محصولی را در کشور داشتیم، دارای مزیت بود و پروسه مربوطه را طی کرده بود می‌توانیم در رابطه با آن بحث کنیم اما ما این محصول را نداریم و وارداتی هم در این زمینه نداشتیم.

وی افزود: کشاورزی یک پکیج اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی است و نیاز به رویکردهای جدیدی دارد. کشاورز در رابطه با تغییر نرخ ارز گفت: تغییر نرخ ارز به نفع تولید و کشاورزی است و این نرخ به دلایل متعددی پایین نگه داشته شده است.

وی افزود: اگر نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را از واردات ذرت برداریم قیمت گوشت مرغ به ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد و مرغ از سبد مصرف خانوار حذف می‌شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: ما باید کشاورزان را قانع کنیم که به اندازه تقاضا تولید کنند، امیدوارم شرایط کشور در سال 99 به آرامش برسد.

کشاورز با تاکید بر این نکته که باید بسیاری از بخش‌های کار را به بخش خصوصی بسپاریم گفت: ما باید سیستم را تغییر دهیم و به امور حاکمیت بپردازیم، در مسائل مربوط به سیاست گذاری، سرمایه گذاری و حمایت نقش حاکمیتی داریم و موارد دیگر را باید به بخش خصوصی بسپاریم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تولید بذر گفت: بذر تکنولوژی است که در دنیا تولید آن وارد رقابت شده است.

وی افزود: ۴۶۰ هزار تن بذر استاندارد گندم در داخل تولید می‌کنیم، ۹۰ هزار تن بذر جو و ۶۸ رقم گندم آبی و دیم از ارقام داخلی برای ۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت در داخل تولید می‌کنیم اما کسی در رابطه با این مسائل صحبت نمی‌کند.

کشاورز در رابطه با رویکرد واردات محصولات در وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد:  سیاست ما باید در راستای حمایت و تقویت تولید داخل باشد امّا مانع دسترسی مصرف‌کننده به نیازهایش نمی شویم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در پایان با تاکید بر حمایت برنامه محور از تولید برنج خاطرنشان کرد: پس از خسارت سیل خوزستان مسئولان سیاسی به خاطر اینکه کشاورزان خسارت دیده را یاری کنند در این استان‌، آب را در اختیار کشاورزان قرار دادند و برنج کاشته شد، سیاست ما به خاطر کمبود آب تنها حمایت از تولید برنج در گیلان و مازندران است و حمایت‌ها را در استان‌های دیگر قطع یا محدود کرده‌ایم.

وی افزود: برای افزایش تولید برنج در این دو استان برنامه خاصی را در نظر گرفته‌ایم که باید تکنولوژی جدید، توسعه مکانیزاسیون، استفاده از بذر، استفاده از ارقام هیبرید، رونق ارقام پرمحصول با عملکرد بالا را به دست کشاورزان برسانیم که فکر می‌کنم ظرفیت خودکفایی برنج تا ۷۰ درصد، دور از انتظار نباشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید