Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری اعلام کرد

احیای ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری با اشاره به اجرای طرح جنگل‌کاری اقتصادی در استان گفت: اکنون بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان احیا شده است.

 احیای ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، علی محمدی‌مقدم در نشست بررسی مسائل و مشکلات مرتعداران بخش مشایخ شهرستان کیار افزود: اجرای طرح جنگلکاری اقتصادی از سال ۹۴ در استان آغاز شد و کاشت گونه‌های پرسود با نیاز آبی کم مانند انار، بادام، بنه، انجیر، ملحب و زالزالک و تلفیق آن با کشت گیاهان دارویی عنوان یکی از راهکارهای مؤثر برای افزایش درآمد بهره‌برداران و حفظ و احیای عرصه‌های منابع طبیعی است.

وی به کاشت سماق و سنجد به عنوان گونه‌های مثمر و درآمدزا در استان اشاره کرد و گفت: این گونه‌ها به علت سازگاری با منطقه به خوبی رشد می‌کند و برای بهره‌برداران بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال درآمد ماهانه دارد.

محمدی‌مقدم با بیان اینکه طرح جنگلکاری اقتصادی با تخصیص زمین به بهره‌برداران از سال ۹۴ در چهارمحال و بختیاری کلید خورد و تاکنون در بسیاری از مناطق جنگلی استان با موفقیت اجرا شده است، افزود: تاکنون بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان احیا شده است و با اجرای این طرح زمینه اشتغال ۴ هزار و ۲۵۰ نفر نیز فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه بحران کم آبی در استان توسعه باغات و صنعت را  با مشکل مواجه کرده است، اظهار داشت: تلفیق جنگلکاری اقتصادی با کشت گیاهان دارویی علاوه بر کمک به اقتصاد مردم، حفظ و احیای عرصه‌های منابع طبیعی، توسعه پایدار را به دنبال دارد.
وی گفت: ۸۰ درصد بارش‌ها در استان به‌صورت روان آب خارج می‌شود، که اجرای اقدامات آبخیزداری مانند ایجاد چاله‌های فلسی و احداث بندهای خاکی موجب تقویت و تغذیه سفره‌های زیرزمینی و حفظ رطوبت در خاک می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال وبختیاری گفت: تخریب عرصه‌ها طبیعی و کاهش پوشش گیاهی، فرسایش خاک، وقوع سیلاب ، رانش زمین ضربه سنگینی به منابع طبیعی و همچین جوامع محلی وارد می کند.

محمدی مقدم افزود: بیش از ۸۶ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که مدیریت و مشارکت مردم در حفظ و احیای جنگل‌ها و مراتع از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی اظهار داشت: به‌منظور کاهش فشار بر عرصه‌های منابع طبیعی، راهکارهای فنی، حقوقی و کارشناسی از سوی اداره کل منابع طبیعی استان ارائه شده است.

به گزارش ایانا، نشست بررسی مسائل و مشکلات مرتعداران بخش مشایخ شهرستان کیار با هدف تعامل بیشتر با جوامع محلی و رفع اختلافات و مشکلات برای به حداقل رساندن تشکیل پرونده‌های قضایی در زمینه منابع طبیعی برگزار شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید