Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

سطح بیمه تاکستان‌های خراسان شمالی ۳ برابر شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خبر داد: با اجرای طرح فراگیر بیمه باغ‌های انگور، سطح بیمه شده تاکستان‌های خراسان شمالی نسبت به سه سال پیش سه برابر شده است.

سطح بیمه تاکستان‌های خراسان شمالی ۳ برابر شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان این مطلب گفت: تا سه سال پیش که طرح فراگیر بیمه اجرا نشده بود، تنها چهار هزار هکتار تاکستان استان زیر پوشش بیمه قرار داشت این رقم اکنون به ۱۱ هزار و ۷۵۵ هکتار رسیده است.

عبداله یوسفی با اشاره به پایان مهلت بیمه باغ‌های انگور تا آخر آذرماه تاکید کرد: تاکداران خراسان شمالی از فرصت حمایتی بیمه فراگیر انگور استفاده کنند چون در قالب این طرح ۹۰ درصد هزینه‌ بیمه را دولت تامین می‌کند و تنها ۱۰ درصد آن بر عهده باغدار است.

وی گفت: دولت بخش عمده هزینه پوشش بیمه ای تاکستان ها را از محل کمک های فنی و اعتباری استانداری تامین می کند اما همچنان قشری از کشاورزان برای بیمه باغ های خود، علیرغم هزینه اندکی که برای آنان دارد، به بیمه مراجعه نکرده اند.

یوسفی اظهار کرد: به ازای هر هکتار باغ انگور در اراضی دیم کشاورز تنها باید ۵۰ هزار ریال و به ازای هر هکتار باغ آبی نیز ۲۰۰ هزار ریال حق بیمه پرداخت کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سالانه ۱۸۵ هزار تن انگور در خراسان شمالی تولید می شود که سهم آن در سبد اقتصاد کشاورزی این خطه ۱۳ درصد است.

وی اظهار کرد: سطح زیر کشت این محصول ۱۸ هزار و ۵۲۰ هکتار است که عمدتا در شهرستان های فاروج، شیروان، بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان پراکنده است.

یوسفی گفت: بیش از ۶۰ درصد تولید محصولات باغی استان از تاکستان ها برداشت می شود.  

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: وجود شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب، استان خراسان شمالی را به یکی از قطب های مهم تولید انگور کشور تبدیل کرده است؛  از کل انگور تولیدی حدود ۱۳ هزار تن به صورت تازه خوری مصرف،  ۲۵ هزار تن فراوری می شود و حدود ۹۰ هزار تن نیز مازاد است.

وی با بیان اینکه انگور تولیدی استان از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است، گفت: حتی این محصول در بازارهای جهانی نیز مشتریان خود را دارد اما با ایجاد زمینه های مناسب شرایط فروش آن را باید فراهم کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید