Iranian Agriculture News Agency

رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری

سیب‌زمینی‌ تولیدی چهارمحال و بختیاری فاقد نیترات است

رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: پایش کیفیت محصولات کشاورزی در کشور کلید خورده است؛ آلودگی نیترات در سیب‌زمینی تولیدی این استان مشاهده نشده است.

سیب‌زمینی‌ تولیدی چهارمحال و بختیاری فاقد نیترات است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 114 پروژه خاتمه یافته و در دست اقدام در حوزه تحقیقات آب و خاک در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، گفت: بحث آلودگی خاک به وسیله کودهای شیمیایی و تأثیر این کودها بر محیط‌زیست از جمله موضوعات مهم در حوزه پژوهش‌های خاک و آب است.

مرشدی با اشاره به کمبود منابع آب در بخش کشاورزی، عنوان داشت: در تلاش هستیم نیاز آبی کشاورزان را تأمین و به آن‌ها معرفی کنیم تا از این طریق بتوانیم منابع آبی را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: تنش‌های آبی بر روی میزان تولید محصولات کشاورزی تأثیر بسزایی دارد، پهنه‌بندی حاصلخیزی خاک، هوشمندسازی کشاورزی، استفاده از فن‌آوری‌های نوین در آبیاری اراضی کشاورزی و پایش کیفیت خاک از جمله اقداماتی است که می‌تواند گیاه را با شرایط سازگار کند.

مرشدی با بیان اینکه از سال 1385 آزمون خاک در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود، توضیح داد: این آزمون میزان کود موردنیاز خاک را تعیین می‌کند، همچنین کنترل کیفیت و پایش تولید و توزیع کود نیز در استان اجرایی و عملیاتی می‌شود.

رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: پایش کیفیت محصولات کشاورزی در کشور کلید خورده است؛ آلودگی نیترات در سیب‌زمینی تولیدی این استان مشاهده نشده است.

وی اظهار کرد: پایش محصولات کشاورزی، بررسی تأثیرات تغییر اقلیم بر اثرات کمی و کیفی محصولات تولیدی، ارائه الگوی مناسب کشت، برآورد محصول تولیدی در سطح‌های زیر کشت و جلوگیری از تغییر اراضی کشاورزی از وظایف بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید