Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان:

38 محصول کشاورزی تحت پوشش بیمه قرار دارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه تقریبا تمامی محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، گفت: در استان کرمان 38 محصول شامل 20 محصول باغی، 7 محصول زراعی و 7 محصول دامی شامل دام سبک، سنگین، زنبور عسل، شیلات، جوجه، مرغ و... و همچنین گلخانه‌ها و سازه‌های گلخانه‌ای تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

38 محصول کشاورزی تحت پوشش بیمه قرار دارند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، عباس سعیدی گفت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی در یک محیط باز قرار دارد و گیاهان زنده هستند و از همه عوامل تأثیر می‌پذیرند، حضور ارگانی مانند صندوق بیمه محصولات کشاورزی ضروری است. این صندوق  در بانک کشاورزی قرار داشته و کار بیمه و ارزیابی  خسارت را انجام می‌دهد.

سعیدی با اشاره به اینکه بعضی محصولات خاص که توسعه آنچنانی ندارند، تحت پوشش بیمه نیستند افزود: اگر جایی کشاورزان تقاضا دارند که محصولشان تحت پوشش بیمه قرار گیرد، می‌توانند مراجعه کرده و درخواست دهند تا بررسی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به ابراز نارضایتی کشاورزان گفت: کشاورزان عزیز در هنگام دریافت خسارت بایستی توجه داشته باشند که صندوق بیمه، غرامت هزینه را پرداخت می‌کند نه در آمد کشاورزان را، چون 70 درصد هزینه درآمدی را کشاورز در قالب یارانه دریافت می‌کند و چنانچه کشاورز خواهان دریافت بیمه درآمد هم باشد بایستی مبلغ بیشتری جهت بیمه محصولات خود پرداخت کند.

سعیدی با اشاره به ارزان بودن مبلغ بیمه محصولات کشاورزی افزود: بیمه پایه برای همه محصولات اجباری است و کشاورز باید ابتدا تحت پوشش بیمه پایه قرار گیرد و سپس برای پوشش بیمه تکمیلی اقدام کند.

وی افزود: برای گندم و دام بر اساس بند سه ماده 33 برنامه ششم، بیمه پایه اجباری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه در مرغداری‌ها خطرات زیادی وجود دارد و درصورت وقوع خسارت، مرغدار هزینه سنگینی را متحمل می‌شود، افزود: جوجه یک‌روزه، بیمه است و اگر کانون و واحد مرغداری دچار حادثه شود، بیمه پایه فعال بوده و می‌تواند خسارت را جبران کند.

سعیدی ادامه داد: چنانچه مرغدار بیمه الحاقی و تکمیلی را نیز داشته باشد، به هر میزان که خسارت ببیند با ارائه گزارش به صندوق بیمه و بازدید بازرسان صندوق و همکاری دامپزشکی، خسارت  پرداخت می‌شود.

وی افزود: قراردادی که  بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر نوشته می‌شود مشخص است و بیمه‌گر  باید به تمامی تعهدات خود عمل کند.

سعیدی در ادامه گفت: جمع غرامتی که بیمه در سال 97 به کشاورزان پرداخت کرده 320 میلیارد تومان است، اما دریافتی بیمه از بیمه‌گذاران 54 میلیارد تومان بوده است که نشان می‌دهد بیمه نزدیک به 6 برابر دریافتی، غرامت پرداخت کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در ارتباط با نرخ‌گذاری محصولات کشاورزی گفت: نرخ‌گذاری محصولات کشاورزی را دولت انجام نمی‌دهد و تابع عرضه و تقاضای بازار است. چنانچه قیمت افت کند و به هر دلیلی بازار نوسان پیدا کند، قاعدتا سازمان تعاون روستایی با دریافت مجوز لازم وارد عمل شده و نسبت به خرید تضمینی یا خرید حمایتی اقدام می‌کند تا قیمت به جایگاه واقعی خود برسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید