Iranian Agriculture News Agency

سعادت:

1300 نفر "مدیرکنترل کیفی محصول گواهی شده" آموزش دیدند

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر در کل کشور حدود ۱۳۰۰ نفر مدیر کنترل کیفیت "محصول گواهی شده" آموزش دیده و بیش از ۴۵۰ نفر در سامانه وارد شدند، ولی این افراد با آموزش تکمیلی باید به مرحله ای برسند که شرکت بازرسی به آنها اعتماد کند.

 1300 نفر "مدیرکنترل کیفی محصول گواهی شده" آموزش دیدند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، سعید سعادت در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر ورژن سوم دستورالعمل حد مجاز آلاینده ها تهیه شده، یادآور شد: در دستورالعمل جدید فرآیند تولید محصول گواهی شده، مدیر کنترل کیفیت نیز مشخص شده و این افراد فارغ التحصیلان دانشگاه هستند که آموزش عالی را فراگرفته اند اما نیاز به آموزش آکادمیک دارند.

به گفته وی؛ وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد از ارکان تولید محصول گواهی شده هستند و همه دستگاه های ذی ربط به یک اندازه دغدغه این امر دارند.

سعادت تصریح کرد: علاوه بر محصولاتی که گواهی سلامت را دریافت می کنند بسیاری از محصولات نیز شرایط اخذ این گواهی را دارند، از این رو کاربرد واژه محصول سالم صرفا برای این محصولات صحیح نیست.

این مقام مسئول به ضرورت هویت بخشی به "محصول گواهی شده" اشاره کرد و افزود: هر محصولی که وارد بازار می شود باید برندینگ باشد، چرا که برندسازی  علاوه بر هویت بخشی به محصول، صاحب برند را ملزم به دفاع از حیثت محصول تولیدی خود می کند.

وی؛ پیشنهاد داد ابتدا شرکت های هولدینگ یا ساپورت کننده برای برندسازی اقدام کنند.

سعادت ابرازکرد: فرآیند تولید محصولات گواهی شده با توجه کردن به بازار به نتیجه خواهد رسید از این رو عرضه محصولات گواهی شده در بازار باید با قیمتی بالاتر از سایر محصولات باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه با بکارگیری سیاست‌های حمایتی از جمله اعطای تسهیلات و یارانه ها، حذف واسطه می توان از تولید محصولات گواهی شده حمایت کرد، افزود: شرکت های هلدینگ با تقبل هزینه ها در بستر فروش قرار گرفته و با حذف واسطه ها به تولید کنندگان کمک کنند.

مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی گفت: از وزارتخانه های جهاد کشاورزی ، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و صمت و شورای عالی سلامت تقاضا داریم به عنوان نیروی محرک اولیه با تسهیلاتی به راه اندازی تولید "محصولات گواهی شده" کمک کنند اگرچه این فرآیند باید در بخش خصوصی و برمبنای عرضه و تقاضا ادامه یافته و تداوم پیدا کند.

وی تصریح کرد: کشاورزان، مدیران، مسئولین و عموم مردم جامعه باید در خصوص تولید محصول گواهی شده آموزش بینند چرا که با  مطالبه گری عموم جامعه، فرآیند تولید "محصول گواهی شده" تکمیل شده و تمام معضلات بازاریابی، بازاررسانی، هویت بخشی و نظارت حل می شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: اجباری تر از استاندارد محصول گواهی شده برای جامعه نداریم اما سازمان استاندارد هم محدودیت هایی داشته، بنابراین در حال حاضر استاندارد سازی  تشویقی اجرا می شود که با مطالبه گری جامعه الزام تولید محصول گواهی شده خود به خود ایجاد می شود

سعادت تاکید کرد: نظارت بر محصول گواهی شده بعد از تولید بسیار ضروری است چرا که عدم تطبیق محصول گواهی دار با معیارهای تعیین شده برای این محصول، ضربه بزرگی به فرآیند کار وارد می کند.

مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی از استان فارس به عنوان استان پیشرو در صدور گواهی سلامت محصولات کشاورزی نام برد و از مسئولین این امر قدردانی کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید