Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور :

استان فارس ویترین پژوهشی و اجرایی باغبانی کشور است

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: در استان فارس همکاری بسیار خوب بین بخش اجرا و تحقیقات باغبانی وجود دارد و این استان از دید پژوهش و اجرا ویترین باغبانی کشور است.

استان فارس ویترین پژوهشی و اجرایی باغبانی کشور است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، شکراله حاجی وند در نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه باغبانی استان فارس در شیراز، تصریح کرد: این استان یکی از ده مراکز اصلی پژوهشی در کشور است بنابراین باید به عنوان پایلوت باغبانی باشد.

به گفته وی؛ استان فارس رتبه یک اجرایی و پژوهشی در محصولات باغی دیم دارد از این رو پیشنهاد می شود که این استان پایلوت باغبانی دیم در کشور قرار گیرد و مسائل پژوهشی از فارس به جاهای دیگر منتقل شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور ابراز کرد: این موسسه در چند سال اخیر ۵۲ رقم جدید از محصولات باغبانی معرفی کرده است که سال گذشته 13 رقم و امسال هم تاکنون حدود 8 رقم معرفی شده اما هدف گذاری تا پایان سال تا ۱۵ رقم جدید است.

حاجی وند با بیان اینکه تولید هسته های اولیه محصولات باغبانی از جمله وظایف حاکمیتی که برعهده موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور قرار دارد، افزود: در همین راستا تاکنون 37 رقم از محصولات سالم سازی شده که به زودی به اسکرین هاوس منتقل می شود.

به گفته وی؛ از دیگر وظایف موسسه مذکور تولید رقم، جمع‌آوری ژرم پلاسم، ژنوتیپ های داخلی و بومی به منظور استفاده به عنوان پیش تکثیر ارقام در واقع پریبسیک تولیدی است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور با بیان اینکه هفت پژوهشکده در زمینه محصولات مختلف در این موسسه فعالیت می کند، یادآور شد: در پژوهشکده سبزی وصیفی بذور OP  و هیبرید تولید می شود که در محصول گوجه فرنگی و خیار به موفقیت هایی دست یافته ایم.

حاجی وند با اشاره به ضرورت ایجاد گلخانه تحقیقاتی محصولات باغی، گفت: با همکاری شهرک های گلخانه ای یک واحد R&D ایجاد شود تا همکاران بخش پژوهش در آن واحد پاسخگوی بخش اجرا باشند.

وی در ادامه به ارائه آخرین یافته های پژوهشی باغبانی در تالار نوین ترویج اشاره کرد و افزود: در هر زمینه که نیاز به ارائه اطلاعات تحقیقی بیشتری باشد آمادگی همکاری داریم.

در این نشست همچنین زوال مرکبات، سرشاخه کاری انگور، ارقام تجاری انگور، خشکیدگی خرما، اطلس باغبانی و ارزیابی سازگاری ارقام بادام و رقم گردوی پکان با اقلیم استان فارس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید