Iranian Agriculture News Agency

اهمیت حفاظت و نگهداری از نهال ها بعد از کاشت

رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری بر اهمیت نگهداری و حفاظت از نهال ها بعد از کاشت تأکید کرد.

اهمیت حفاظت و نگهداری از نهال ها بعد از کاشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری ،سال جاری برای اولین بار در کشور، ۱۴ آذرماه از سوی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری و وزارت جهادکشاورزی و با پشتوانه علمی و پژوهشی به عنوان زمانی برای آغاز کشت پاییزه و غرس نهال در نظر گرفته شد.

روزی (برابر با ۵ دسامبر روز جهانی خاک) که نهال‌ها و بذور جنگلی زیادی در خاک کاشته شد که دامنه آن تا ۱۵ اسفندماه نیز ادامه دارد، این اقدام گرچه ارزشمند است، اما نکته‌ای که اهمیت بیشتری دارد حفاظت، نگهداری و آبیاری از این نهال‌ها و درخت‌های کاشته شده در سال اول است.

جنگلکاری با نهال یا بذر یک عملیات چندجانبه و سرمایه گذاری بلند مدت است که مستلزم کار، زمان و صرف هزینه می‌باشد؛ بنابراین هرگونه غفلت یا اشتباهی که در شروع اتفاق افتد انعکاس آن تا پایان کار ادامه خواهد داشت و کاهش اعتماد عمومی و عدم انگیزه مشارکت در سایر برنامه‌ها را به دنبال دارد که عدم مراقبت از نهال‌های کشت شده در سال‌های اولیه از مهمترین عوامل شکست و ناموفقیتی در اینگونه سرمایه‌گذاریهاست.

علی حسین امینی رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری، یکی از عوامل رشد و استقرار اولیه نهال‌ها را ذخیره اصولی نزولات آسمانی و انجام آبیاری مناسب بیان کرد و گفت: این روش در پایداری نهال نقش مؤثری ایفا می‌کند چرا که هر نهال باتوجه به طولانی بودن فصل خشک سال در استان (از ابتدای اردیبهشت تا اواخر مهرماه) که عمدتا نیمی از سال را در بر می‌گیرد، نیاز به آبیاری تکمیلی برای استقرار دارد.

او افزود: اجرای آبیاری تکمیلی با حداقل ۵ دور آبیاری به ویژه در فصل تابستان از بروز خشکیدگی نهال جلوگیری می‌کند و منجر به رفع چالش و بحران کم آبی می‌شود.

امینی تصریح کرد: گونه‌های جنگلی کشت شده در سطح استان اغلب شامل نهال‌های داغداغان، زبان گنجشک، بنه، گلابی وحشی و بادام کوهی می‌باشد که در سال‌های آینده به لحاظ خاصیت ریشه دوانی قوی و ایجاد سامانه آبگیر، رطوبت لازم را جهت فعالیت‌های زیستی از زمین دریافت خواهد کرد.

او ادامه داد: حفاظت فیزیکی از نهال کشت شده نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری که با جلوگیری از چرای دام، شکستن نهال و تردد دام و احشام از تخریب و نابودی و سرچرشدن نهال جلوگیری می‌کند که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

امینی با بیان اینکه سنگ چین کردن اطراف نهال‌ها علاوه بر سایه اندازی، سبب حفاظت بهتر نهال‌ها از چرای دام و ... می‌شود خاطرنشان کرد: هم اکنون بخشی از مراقبت، حفاظت و آبیاری نهال‌ها با انعقاد تفاهم نامه از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با نهاد‌ها و ارگان‌های متولی از جمله دهیاری‌ها و شهرداری‌ها و جوامع محلی صوت می‌گیرد و علاوه بر متولیان، جنگلبانان و نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی هم در قرق و حفاظت فیزیکی از نهال‌های تازه کشت شده در عرصه‌ها همکاری دارند.

به گفته او؛ بدیهی است در صورت تداوم و استمرار طرح‌های موفق، زمینه بهبود پوشش گیاهی استان در پارک‌های جنگلی، بوستان‌های روستایی و مناطق جنگلی، تا رسیدن به مرحله کلیماکس (تعالی پوشش) جنگل‌ها ادامه خواهد یافت.

امینی در پایان گفت: بهبود نفوذپذیری، کاهش خطرات سیل خیزی و کنترل فرسایش و روان آب ها، همه دست آورد بهبود پوشش گیاهی مطلوب است که به لحاظ گستردگی عرصه‌های مستعد در این زمینه، رسیدن به ایرانی سرسبز مستلزم عزم ملی و مشارکت همه جانبه نهاد‌های مردمی و NGO‌ها و جوامع محلی می‌باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید