Iranian Agriculture News Agency

مسئول کمیته هواشناسی و مدیریت راهبردی بخش کشاورزی استان قزوین :

بارش های پاییزه باعث رشد مناسب سطح سبز غلات شده است

مسئول کمیته هواشناسی و مدیریت راهبردی بخش کشاورزی استان قزوین گفت : پراکنش زمانی مناسب بارش های موثر طی سه ماهه اخیر ؛ باعث شده تا سطح سبز مزارع کشت های پاییزه غلات و کلزا مناسب باشد .

بارش های پاییزه باعث رشد مناسب سطح سبز غلات شده است

به گزارش خبرنگار ایانا‌ در استان قزوین مهدی مهر پویان با اعلام این خبر افزود : اولین بارش موثر در سطح استان تقریباً در اواخر مهر ماه رخ داد و کشاورزانی که بنا بر توصیه های فنی و کارشناسی، به موقع اقدام به کشت کرده بودند سطح سبز بهتری نسبت به مزارع با کشت های تأخیری دارند.

وی با بیان اینکه عوامل اقلیمی تاثیر بالایی در تولید محصولات کشاورزی دارد اظهار داشت : تداوم شرایط مناسب اقلیمی و وقوع بارش های مؤثر به خصوص طی دو ماهه اول بهار می تواند تولید عملکرد بهینه را در سطح مزارع تضمین نماید.

مهرپویان اظهار داشت : تناسب شرایط اقلیمی مانند؛ نور ، رطوبت ، دما و بارش با نیازهای گیاهان زراعی می تواند در بهبود رشد اولیه محصولات نقش بسزایی داشته باشد و در نهایت موجب افزایش عملکرد در مزارع کشاورزی شود. بارش پاییزه امسال نسبت به بلند مدت حدود 40 درصد افزایش بارش بوده است

مسئول کمیته هواشناسی و مدیریت راهبردی بخش کشاورزی استان قزوین  به وضعیت بارش از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون و  پیش بینی کوتاه مدت و بلندمدت در استان اشاره کردو گفت : طی سه ماهه اول پاییز  ؛ به طور متوسط 90 میلی متر بارش در بلند مدت در استان گزارش شده  در حالیکه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 125 میلی متر بارش انجام شده است .

مهرپویان افزود : میانگین بارش در استان طی این مدت 124  میلیمتر بوده که در سال گذشته تا این تاریخ 107  میلیمتر و در بلندمدت تا این تاریخ 75 میلیمتر بوده است.

وی اظهار داشت :  این میزان بارش 16 درصد بیش از سال گذشته و 66  درصد بیشتر از میانگین بلندمدت است و این میزان بارش 39 درصد بارش سالانه استان است.

به گفته ی وی ؛ بیشترین بارش در سال زراعی جاری در شهرستان آبیک با 197 میلی متر و بویین زهرا با 128 میلی متر  و کمترین بارش در  شهرستان تاکستان به میزان 98 میلی متر بوده است.

مهرپویان یاد آور شد : همچنین بیشترین افزایش بارش نسبت به بلندمدت در شهرستان آبیک با 174 درصد و شهرستان بویین زهرا با 110 درصد و کمترین افزایش بارش در محدوده شهرستان قزوین با 41 درصد رخ داده است.

وی اضافه کرد : بارش در دو شهرستان آوج به میزان 37 درصد و در تاکستان به میزان 8 درصد کمتر از سال گذشته بوده است و بقیه مناطق بارش بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته دریافت داشته اند.

این مقام مسئول خاطر نشان ساخت : طی سه ماهه آینده از دی ماه  تا اسفندماه  سال جاری ؛ روند بارش در سطح کشور از اواخر آذرماه به تدریج کاهشی شود  البته در اسفندماه با کمی تعدیل بارش احتمالاً در حد نرمال خواهد بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید