Iranian Agriculture News Agency

فرسایش خاک در ایران سه برابر میانگین جهانی است

،به همت مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی همایش روز جهانی خاک در این سازمان برگزار شد. در این همایش که با حضور کارشناسان پهنه و اعضای سازمان نظام مهندسی و روسای ادارات فنی و زیر بنایی، مدیریت ترویج کشاورزی و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد؛ راهکارهای فرهنگ سازی جهت معرفی اهمیت خاک در زندگی مردم و همچنین حفظ و نگهداشت هرچه بهتر آن ارائه گردید

 فرسایش خاک در ایران سه برابر میانگین جهانی است

 

به گزارش خبرنگار ایانا در استان مرکزی، در این همایش مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گفت: دو مولفه مهم به نام "آب و خاک" نقش بسیار تاثیرگذاری در بقای حیات و حفظ موجودات زنده و در راس آن انسان‌ها دارد.

عباس صالحی افزود: آب و خاک دو عنصر وابسته به هم هستند که حفظ هریک وابسته به حفظ دیگری است، اما طی ۴۰ سال گذشته آنچنان که اهمیت آب در محافل، پررنگ بوده است به خاک و اهمیت آن توجه نشده  و حاصل آن فرسایش سه برابری خاک ایران نسبت به میانگین جهانی است.

 وی توضیح داد: در حالیکه در شاخص جهانی فرسایش خاک ۵ تا ۶ تن در هکتار است در ایران این رقم به ۱۶.۷ تن در هکتار رسیده که رقمی نگران کننده است و ضرورت دارد در راستای حل این مشکل چاره‌اندیشی شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی ابراز داشت: در چند سال اخیر بر اساس سیاستهای سازمان فائو نقش حفظ و دوام خاک نیز در اولویت قرار گرفته و بر همین مبنا روز پنجم دسامبر مصادف با چهاردهم آذر به نام "روز خاک" نامگذاری شده است.

 صالحی گفت: علاوه بر این سال ۲۰۱۵ سال خاک نامیده و دهه ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ دهه خاک تعریف شده است.

 وی خاطرنشان ساخت: هر ساله سازمان ملل و فائو  بررسی یکی از مشکلات خاک را در دستور کار قرار می‌دهند و سیاست‌های مطابق با آن را طرح کرده و در پیش می‌گیرند.

 وی افزود: سال گذشته به مشکل عمده آلودگی خاک و امسال به فرسایش خاک پرداخته شده است و شعار فائو "جلوگیری از فرسایش خاک برای آینده ما"  می باشد.

 مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی سپس با اشاره به برنامه‌های این روز در استان بیان داشت: برگزاری مسابقات عکس، فیلم و توزیع پوستر در این ارتباط توسط این مدیریت انجام شده است.

وی اضافه کرد: به همین منظور با اعلام فراخوان توسط سازمان، آثار زیادی در قالب عکس و فیلم دریافت نمودیم که بهترین آثار انتخاب و به زودی معرفی می شوند.

 وی ابراز داشت: برگزاری این همایش نیز در همین خصوص انجام شده است که امید می‌رود دستاوردهای خوبی به دنبال داشته باشد.

 لازم به توضیح است مدیریت ارشد استان و فرمانداران نیز در جریان این برنامه‌ها قرار گرفتند و ائمه جمعه شهرستان‌ها نیز در سخنرانی نماز جمعه هفته گذشته خود به اهمیت حفظ خاک اشاراتی داشتند.

 صالحی با اشاره به تصویب قانون حفاظت از خاک در مجلس شورای اسلامی گفت: این قانون سال گذشته در ۲۸ ماده توسط نمایندگان ملت تصویب شد و از این پس برای اجرای پروژه‌های خاک نیز اعتبار در نظر گرفته می‌شود.

 

وی افزود: همچنین دفتر خاک در قالب مدیر کلی در معاونت آب و خاک وزارتخانه تشکیل شده و به دنبال آن مقرر گردیده در استان‌ها نیز متناظر با آن دفاتر خاک ایجاد شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآور شد: معتقدیم فرهنگ‌سازی در این زمینه مهمترین گام است که باید توسط دست‌اندرکاران و دلسوزان این بخش به بهترین شکل صورت گیرد.

 وی در پایان تاکید کرد: این آگاهی به مردم باید ارائه شود که ۹۵ درصد غذاهای بشر از خاک تامین می‌شود،پایه و اساس پوشش گیاهی از خاک است،

یک چهارم تنوع زیستی در خاک زندگی می کند، خاک نقش کلیدی در تغییرات آب و هوایی دارد و همچنین خاک ذخیره کننده تمام منابع آب‌های زیرزمینی است.

 در این همایش دکتر عبدی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی اراک نیز در سخنانی به اهمیت نقش خاک در زندگی بشر تاکید کرد.

 وی به طرح مباحثی همچون اهمیت خاک و ضرورت حفاظت از آن، وضعیت فرسایش خاک در جهان و ایران، آشنایی با مباحث علمی فرسایش آبی و بادی و شخم ورزی، روش های جلوگیری از فرسایش خاک و معرفی اصول شخم ورزی حفاظتی پرداخت و سپس  راهکارهای عملیاتی و اجرایی جلوگیری از فرسایش خاک را ارائه کرد

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید