Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره امور فنی و زیر بنایی جهاد کشاورزی قیروکارزین:

مهار سیلاب شهر قیر ضروری است

رئیس اداره امور فنی و زیر بنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: سیلاب ناشی از بارندگی های شهر قیر هر ساله به تاسیسات زیر بنایی بخش کشاورزی این منطقه آسیب وارد می کند از این رو مهار و کنترل سیلاب ناشی از بارندگی های محدوده شهر قیر ضروری است.

مهار سیلاب شهر قیر ضروری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حبیب کوهکن افزود: احداث حوضچه های کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی در بالا دست شهر قیر، لایروبی مداوم آبراهه های فصلی، ساماندهی سیلاب و تقسیم رواناب های سطح شهر قیر در مسیل ها از مهم ترین راه های جلوگیری از این خسارت می باشد.   

این کارشناس اظهار کرد: توپوگرافی خاص و شیب تند منطقه، عوارض جاده ای جنوب شهر و دیوار کشی برخی از باغ ها موجب هدایت رواناب ها از چند نقطه محدود شده که مسیل های کم عرض و قدیمی توان انتقال و هدایت حجم سنگین آب را ندارند.

عضو کمیته فنی مدیریت بحران شهرستان قیروکارزین با اشاره به اینکه در گذشته آب باران ضمن نفوذ در مخروطه افکنه بالا دست و بافت سبک آن، در دشت قیر نیز به صورت مناسب توزیع می شد، تصریح کرد: توسعه شهر سازی در دامنه کوه و عایق شدن سطح معابر و منازل موجب کاهش ضریب نفوذ پذیری آب و شدت یافتن سیلاب شهری شده است. 

کوهکن با تاکید بر ضرورت اجرای طرح مطالعات شهر قیر با در نظر گرفتن مسیر آبراهه ها، بیان کرد: در صورت عدم چاره جویی و اتخاذ تدابیر لازم، هر ساله به منظور مرمت و بازسازی تاسیسات زیر بنایی اراضی این منطقه باید مبالغ زیادی هزینه شود.

به گفته وی، در پی درخواست جمعی از کشاورزان قیر مبنی بر بررسی موضوع، کمیته فنی مدیریت بحران شهرستان قیروکارزین متشکل از دفتر فنی فرمانداری، امور فنی و زیر بنایی جهاد کشاورزی، نماینده اداره مسکن و شهر سازی و شهرداری شهر قیر از مناطق مختلف سطح شهر و مزارع بازدید کردند.

کوهکن ابراز امیدواری کرد: با اقدامات و بررسی های انجام شده بتوان طرح های ویژه ای مصوب و اعتباراتی جهت اجرای پروژه ها جذب کرد.

شهر قیر، مرکز شهرستان قیروکارزین در 169 کیلومتری  جنوب غربی شیراز واقع است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید