Iranian Agriculture News Agency

جلیلی مقدم مطرح کرد:

تولید محصولات فرآوری شده از ضایعات کشاورزی

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری با اشاره به اینکه می‌توان از ضایعات کشاورزی، محصولات فرآوری شده به دست آورد، گفت: در این راستا می‌توان از ضایعات محصولی همچون خرما فرآورده‌های با ارزشی همچون الکل، سرکه، دمنوش، پودر هسته، روغن هسته، خمیر و قند مایع تهیه کرد.

تولید محصولات فرآوری شده از ضایعات کشاورزی

به گزارش ایانا، زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری در حاشیه دومین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند، بازیافت، خدمات شهری، ماشین آلات و تجهیزات وابسته اظهار کرد: امروزه در جهان بالغ بر 4 میلیارد تن مواد غذایی حاصل از فعالیت های کشاورزی تولید می‌شود که حدود 30 درصد آن به دلایل مختلف بصورت غیر قابل استفاده درآمده و از بین می رود.

وی با بیان اینکه در بین محصولات مختلف کشاورزی و دامپروری در دنیا، محصولات باغی همچون میوه و سبزی، دارای میزان ضایعاتی حدود40 درصد است، خاطرنشان کرد: میزان ضایعات محصولات باغی در کشور ما  نیز حدود 15 الی 30 درصد برآورد می شود که به دلیل عدم توجه به مسایل مربوط به داشت، برداشت و پس از برداشت همچون شرایط نامناسب در زمان  نگهداری،  حمل و نقل  و توزیع و مصرف آن، از بین می رود.

جلیلی مقدم تصریح کرد: در بین محصولات باغی، بیشترین ضایعات متعلق به سبزی‌ها و پس از آن محصولاتی همچون انگور، سیب، مرکبات، انار، هلو و گیلاس با میزانی حدود20 الی 30 درصد است که بیشترین تولید این ضایعات در مرحله پس از برداشت همچون فرآوری و بسته بندی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در راستای مدیریت ضایعات باغی در کشور، معاونت امور باغبانی با تشکیل کارگروه و جلسات تخصصی مرتبط و همکاری با موسسات تحقیقاتی در تعریف پروژه های  مشکل محور و همچنین شناسایی و معرفی شرکت های خصوصی مرتبط، به بهره برداران و باغداران  در جهت کاهش و مدیریت ضایعات، برنامه‌های کاربردی را پیگیری می کند.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری بیان کرد: به منظور مدیریت ضایعات، به موازات اقدامات پیشگیری کننده و استفاده از تکنولوژی ها و فناوری‌های روز دنیا در مراحل مختلف تولید و پس از برداشت با تولید فرآورده هایی با ارزش افزوده بالا از ضایعات بوجود آمده، می توان کمک بزرگی در این راستا انجام داد.

این مسئول با اشاره به اینکه می‌توان از ضایعات کشاورزی محصولات فرآوری شده به دست آورد، اذعان کرد: در این راستا می‌توان از ضایعات محصولی همچون خرما فرآورده‌های با ارزشی همچون الکل، سرکه، دمنوش، پودر هسته، روغن هسته، خمیر و قند مایع تهیه کرد.

وی افزود: میزان ارزش افزوده حاصل از تولید الکل از ضایعات کل محصول خرما در کلیه استان‌ها  بالغ بر 200 میلیارد تومان است.

جلیلی مقدم تأکید کرد: همچنین میزان ارزش افزوده از تولید نئوپان از نخل خرما مبلغی بالغ بر 800 میلیارد تومان است.

وی در پایان یادآور شد: مطابق با همین گزارش می توان تولیدات با ارزشی همچون بیواتانول، لیمونین، روغن، پکتین و اسانس از ضایعات محصولات مرکبات تولید کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید