Iranian Agriculture News Agency

22درصد گلخانه های شمال استان کرمان هیدروپونیک است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کرمان گفت: سطح گلخانه های استان کرمان در حال حاضر بالغ بر 2500 هکتار می باشد که از این نظر در کشور رتبه دوم سطح گلخانه ها را دارا می باشد که اکثر ا نیز به زیر کشت محصولات سبزی و صیفی می باشد.

22درصد گلخانه های شمال استان کرمان هیدروپونیک است

 بنا به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، لطفعلی زاده تصریح کرد: سطح زیر کشت شمال استان  بالغ بر 200 هکتار می باشد که از این مقدار 175 هکتار به سبزی و صیفی و 25 هکتار به گل و گیاهان زینتی اختصاص یافته است و شمال استان از نظرسطح زیر کشت گلخانه ای رتبه 14 قرار دارد.

لطفعلی زاده خاطرنشان کرد: از 200 هکتار گلخانه سطح زیر کشت در شمال استان بالغ بر 44 هکتار از گلخانه ها  هیدروپونیک می باشدکه 38 هکتار آن به کشت محصولات سبزی و صیفی و 6 هکتار به کشت گل رز اختصاص یافته است.

وی گفت: از لحاظ عملکرد در واحد سطح در  کشتهای خاکی محصولات سبزی و صیفی بطور متوسط به ازای هر متر مربع 15 الی 20 کیلوگرم و در کشتهای هیدروپونیک از 30 الی 40کیلوگرم در متر مربع  برداشت صورت می گیرد و در مورد گل رز شاخه بریده نیز عملکرد کشتهای هیدروپونیک بالاتر از کشت های خاکی می باشد.

مدیر باغبانی این سازمان در ادامه ابراز داشت: هزینه های  احداث کشتهای هیدروپونیک 30 الی 40 درصد  بیشتر نسبت به کشت خاکی می باشد که مربوط به بسترهای های کشت، سیستمهای تغذیه و ... می باشد.

وی اظهار داشت: هزینه احداث در مورد گلخانه ها هیدروپونیک بیشتر از خاکی می باشد ولی بدلیل اینکه عملکرد در واحد سطح نیز در چنین کشتهای بالا می باشد هزینه های تولید محصول نیز به همین نسبت پایین تر و در آمد زایی بالاتری  حاصل می گردد و در نتیجه دوره بازگشت سرمایه نیز کوتاهتر است.

لطفعلی زاده در پایان خاطرنشان کرد: بدلیل  اینکه در کشتهای هیدروپونیک تغذیه محصول بصورت کنترل شده و دقیق انجام می گردد و مصرف کود های بصورت منظم  انجام و گیاه قوی تر و سالم تر و نیاز به مصرف سموم کمتر بدلیل عدم استفاده از سموم جهت ازبین بردن آفات و بیماریهای خاکزی   محصول سالم تر می باشند .

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید