Iranian Agriculture News Agency

سیاست خرید تضمینی، می تواند برای حمایت از حداکثر یک یا دو محصول استراتژیک نتیجه بخش باشد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: سیاست خرید تضمینی، می تواند برای حمایت از حداکثر یک یا دو محصول استراتژیک نتیجه بخش باشد.

سیاست خرید تضمینی، می تواند برای حمایت از حداکثر یک یا دو محصول استراتژیک نتیجه بخش باشد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس اکبر فتحی در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی که در محل اتاق جلسه سازمان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: سیاست خرید تضمینی، می تواند برای حمایت از حداکثر یک یا دو محصول استراتژیک مانند گندم، جو و یا برنج نتیجه بخش باشد و برای محصولات دیگر بایستی از سایر ابزارهای حمایتی استفاده کرد.

مهندس فتحی، ادامه داد:  خرید تضمینی در واقع سیاست قیمت تضمینی است و قیمت تضمینی فقط یک پایه قیمتی به حساب می آید تا اگر تولیدکننده با دولت بر سر قیمت تضمینی توافق داشت براساس آن قیمت محصول خود را به دولت بفروشد.

وی افزود: به منظور حمایت از تولید محصولات کشاورزی اساسی و ایجاد تعادل در نظام تولید، جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان، دولت مکلف به اعمال قانون فوق می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص خرید تضمینی مطلق همه محصولات کشاورزی، گفت: سیاست خرید تضمینی مطلق برای تمامی محصولات کشاورزی نه تنها مزیت شمرده نمی شود بلکه می تواند به عنوان یک نقطه ضعف برای بخش کشاورزی تعریف گردد.

مهندس فتحی با اشاره به کاهش قیمت سیب در بازار، اظهار کرد: با توجه به هزینه ها و اعتبارات کلانی که برای احداث و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی صرف شده است و با عنایت به پرداخت تسهیلات کم بهره به باغداران و کشاورزان، تولیدکنندگان سیب می توانند محصول تولیدی خود را ضمن هماهنگی با سازمان تعاون روستائی و سایر تشکلها با قیمت توافقی جهت تهیه کنسانتره، پوره و آب میوه به کارخانجات مربوطه تحویل نمایند.

وی گفت: تنظیم بازار محصولات کشاورزی متفاوت تر از سایر تنظیم بازارها می باشد، در یک مقطع زمانی مشخص عرضه محصولات کشاورزی بیشتر از تقاضا است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تصریح نمود: سازمان تعاون روستائی بایستی در زمان برداشت، مازاد محصولات کشاورزی تولیدکنندگان را با خرید توافقی خریداری، ذخیره و نگهداری نماید تا بازار فروش محصولات متعادل و معقول باشد.

مهندس فتحی اظهارکرد: فلسفه وجودی سازمان تعاون روستائی استان حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در شرایط بحران و آشفتگی بازار فروش است تا با خرید مازاد تولیدات زراعی و باغی، تولیدکنندگان را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد.

وی در خصوص محصولات دام و طیور و چالش های موجود در این زمینه نیز عنوان کرد: معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان مکلف است در راستای حل چالش های این بخش، برنامه های عملیاتی و اجرایی منظم و منسجمی را تدوین و تنظیم نموده و نسبت به پیشرفت فیزیکی این برنامه ها اقدام نماید.

مهندس فتحی در بخش پایانی سخنان خود ، بیمه محصولات زراعی، باغی و دامی را در راستای کاهش ریسک سرمایه گذاری در این بخشها ضروری دانست و گفت: بیمه محصولات کشاورزی بایستی جزو اولویت های اصلی زیربخش های مختلف سازمان جهادکشاورزی استان باشد، هر فعالیت اقتصادی نیازمند تضمین سرمایه گذاری انجام شده است و بخش کشاورزی جهت تسهیل و تسریع فعالیت های کشاورزی از این اصل مستثنی نمی باشد.

                                                                                      

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید