Iranian Agriculture News Agency

طهماسبی اعلام کرد:

توان افزایش عملکرد باغات زیتون تا 12تن در هکتار

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به نتایج تحقیقات انجام شده، عملکرد محصول زیتون در واحد سطح در مناطق پرآب می تواند به 10 تا 12 تن افزایش یابد.

توان افزایش عملکرد باغات زیتون تا 12تن در هکتار

محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در اولین گردهمایی «باشگاه تولیدکنندگان زیتون بیش از ۵ تن در هکتار» با اشاره به پیشرفت در فراوری محصول زیتون، گفت: از این محصول در تولید مصارف زیبایی، پزشکی و دمنوش استفاده شده است.

وی ضعف اصلی در باغات از جمله باغات زیتون را انجام نشدن هرس عنوان کرد و ادامه داد: در باغات به دلیل  هرس نشدن درختان، کریدورهای نور و هوا ضعیف است و یا وجود ندارد.

طهماسبی با اشاره به اهمیت تغذیه در درخت زیتون، گفت: امروزه در دنیا به جای آبدهی 10 مترمربع ریشه این محصول، آبیاری تنها به 3 متر مربع ریشه محدود شده است.

وی تاکید کرد: ایجاد باغ های متراکم با شیوه محدودیت ریشه در کشور، بکارگیری یافته های جدید ضروری است و باید ساختار گیاه و تغذیه مورد نیاز آن را نیز بشناسیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در گذشته تنها یک ایستگاه تحقیقاتی در زمینه زیتون در لوشان وجود داشته است، افزود: اکنون ایستگاه های تحقیقاتی، محققان و کارشناسان زیادی در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

طهماسبی با اشاره به تحقیقات انجام شده درباره عملکرد محصولات زراعی و باغی گفت: با توجه به نتایج تحقیقات انجام شده، عملکرد محصول زیتون در واحد سطح  در مناطق پرآب می تواند به 10 تا 12 تن افزایش یابد.

وی تشکیل باشگاه زیتون برای «تولیدکنندگان زیتون بیش از ۵ تن در هکتار » را گامی مؤثر برای توسعه بیشتر زیتون در کشور عنوان کرد و بیان داشت: این محصول می‌تواند یکی از اقلام اساسی محصول باغبانی باشد و لازم است در آینده برای صادرات این محصول نیز برنامه‌ریزی کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید