Iranian Agriculture News Agency

براساس لایحه پیشنهادی دولت برای سال 1399 تعیین شد

بودجه ۵ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومانی وزارت جهاد کشاورزی

ایانا: براساس لایحه بودجه یک هزار و 988هزار و 737میلیارد و 91میلیون تومانی سال 1399 که امروز از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور به مجلس تقدیم شد؛ بودجه وزارت جهاد کشاورزی برای سال آینده بالغ بر پنج هزار و 537 میلیارد تومان (55371416 میلیون ریال) تعیین شده است. این در حالی است که بودجه سال جاری این وزارتخانه کمی کمتر از چهار هزار و 890میلیارد تومان (48865589 میلیون ریال) به تصویب رسیده بود که با این اوصاف، رقمی بیش از 650هزار میلیارد تومان (6505827 میلیون ریال) افزایش را نشان می‌دهد.

بودجه ۵ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومانی وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، براساس تغییر نگارش بودجه در سال جاری که پیش‌تر از سوی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام شده بود، بودجه دستگاه‌های سیاست‌گذار به‌صورت مجزا در جدول شماره 7 آمده که ذیل آن بودجه هر وزارتخانه برای سال آتی اعلام شده است. بر این اساس، بودجه جاری وزارت جهاد کشاورزی بالغ بر سه هزار و 18 میلیارد تومان (30186263 میلیون ریال) و بودجه عمرانی بالغ بر دو هزار و 518 میلیارد تومان (25185153 میلیون ریال) در نظر گرفته شده است. همچنین یارانه در نظر گرفته شده برای بخش کشاورزی 29میلیارد تومان برآورد شده است.

همچنین سازمان برنامه و بودجه در اقدامی جدید، برآورد این سازمان از بودجه عمومی دو سال آتی این وزارتخانه را نیز اعلام کرده است. بر این اساس، بودجه عمومی (بدون در نظر گرفتن بودجه اختصاصی) در نظر گرفته شده برای سال 1400، بیش از پنج هزار و 355 میلیارد تومان (53550562 میلیون ریال) برآورد شده است.

سهم‌بری دو طرح مهم وزارت جهاد کشاورزی از صندوق توسعه ملی

از سویی براساس بند (ه) تبصره 4 ماده واحده لایحه بودجه سال ١٣٩٩ کل کشور، به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ سه میلیارد و چهارصد و بیست و پنج میلیون (3425000000) یورو از منابع سال ١٣٩٩ صندوق توسعه ملی را به‌صورت تسهیلات ارزی با تضمین دولت برداشت کرده و به مصرف برساند که از این رقم، دو طرح «آبیاری تحت فشار و نوین» و «آبخیزداری و آبخوانداری» به‌صورت کامل از سوی وزارت جهاد کشاورزی به اجرا می‌رسد. مبلغ اختصاص داده شده از منابع صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبیاری تحت فشار و نوین تا سقف 150 میلیون یورو قابل برداشت است. همچنین دولت برای اجرایی کردن طرح آبخیزداری و آبخوانداری، اجازه دارد تا سقف 150میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کند. از سویی سهم 100میلیون یورویی برای طرح «مقابله با اثرات مخرب ریزگردها و تأثیر آن بر شبکه‌های برق» در نظر گرفته شده است که وزارت جهاد کشاورزی نیز در این طرح سهم‌بری داشته که رقم آن هنوز اعلام نشده است.

اختصاص 1650میلیارد تومان برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی

از سویی در بخش دوم تبصره ١٣ ماده واحده لایحه بودجه سال ١٣٩٩ کل کشور، به دولت اجازه داده می‌شود از محل تنخواه‌گردان موضوع بند (م) ماده (٢٨) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (٢) و در راستای اجرای جزء (١) بند (ب) ماده (٣٢) و همچنین بند (ث) ماده (٣٣) قانون برنامه ششم توسعه به‌ترتیب مبلغ پانزده هزار میلیارد ریال (معادل هزار و 500میلیارد تومان) و یک هزار و پانصد میلیارد ریال (معادل 150میلیارد تومان) جهت پرداخت سهم دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی اختصاصی دهد. بنابراین در مجموع 1650میلیارد تومان به این صندوق تخصصی اختصاص می‌یابد. این در حالی است که سالانه به‌طور میانگین، بین 11 تا 12هزار میلیارد تومان خسارت به علت حوادث غیرمترقبه به بخش کشاورزی وارد می‌شود.

متن کامل لایحه بودجه سال 1399 در اینجا مطالعه کنید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید