Iranian Agriculture News Agency

کاوند خبر داد:

عرضه 35 میلیون اصله نهال شناسه‌دار در نهالستان‌های کشور

معاون تحقیقات، کنترل و گواهی موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی گفت: 35 میلیون اصله نهال شناسه‌دار آماده عرضه در نهالستان‌های کشور است.

عرضه 35 میلیون اصله نهال شناسه‌دار  در نهالستان‌های کشور

عبدالرضا کاوند معاون تحقیقات، کنترل و گواهی موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، از تولید 35 میلیون اصله نهال شناسه‌دار آماده عرضه در نهالستان‌های کشور خبر داد و گفت: این نهال‌ها از تمام گروه‌های دانه دار، هسته دار و ریزمیوه ها ویژه مناطق مختلف گرمسیری، سردسیری و مناطق معتدل تولید شده است.

وی افزود: در سراسر کشور ۴۰۰ نهالستان مجوزدار ایجاد شده است و ظرفیت تولیدی بالغ بر 40میلیون اصله نهال استاندارد در این نهالستان ها وجود دارد.

معاون موسسه تحقیقات، کنترل و گواهی با بیان اینکه امکانات این نهالستان‌ها پیش از صدور مجوز، پایش و ارزیابی شده است، ادامه داد: در طول پروسه تولید نهال نیز ناظرین این موسسه در استان‌های مختلف کشور، پایش‌های لازم را انجام می‌دهند و معمولا تولید نهال یک تا ۲ سال زمان می‌برد.

وی افزود: بنابراین این اطمینان وجود دارد که در صورتی که باغداران و احداث کنندگان باغ‌ها، نهال‌های مورد نظر خود را از نهالستان‌های مجوزدار تهیه کنند، بی‌شک نهال استاندارد خواهد بود.

کاوند با اشاره به اهمیت نهال درختان میوه در بخش باغبانی، گفت: استفاده از ارقام و پایه‌های مناسب به خصوص نهال استاندارد از مواردی است که باید باغداران و نهالکاران در احداث باغات میوه و یا خرید نهال به آن توجه کنند.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال ادامه داد: افراد نباید نهال را از دوره‌گردها و عرضه کننده سیار در ورودی و خروجی شهرها تهیه کنند زیرا اصالت رقم و سلامت نهال برای داشتن باغ یکنواخت و سالم مهم است.  

وی تصریح کرد: در زمان توزیع نهال یعنی با آغاز فصل پاییز و تا اواخر فروردین کارشناسان ما به شکل تصادفی از واحدهای عرضه بازدید می کنند.

کاوند افزود: به دنبال بارندگی‌های خوب امسال و رفع مشکل کمبود آب در خیلی از استان‌ها، امید‌می‌رود رغبت مناسبی در حوزه توسعه باغات و همچنین اصلاح باغات قدیمی و جوان سازی باغات در مناطق مستعد ایجاد شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید