Iranian Agriculture News Agency

تهران با تولید 5.5 کیلو زعفران در هر هکتار رتبه دوم کشوری را دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در مورد کشت زعفران در شهرستان‌های این استان اظهار داشت: عملکرد زعفران در استان تهران در هر هکتار ۵.۵ کیلوگرم است.

تهران با تولید 5.5 کیلو زعفران در هر هکتار رتبه دوم کشوری را دارد

به گزارش ایانا در استان تهران، ذوالفقاری با بیان اینکه بیش از ۱7۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان تهران زیر کشت زعفران رفته است، اضافه کرد: زعفران گیاهی کم آبخواه است و می‌تواند رونق را به مزارع مناطق کم آب استان تهران بازگرداند، زعفران به ۳ نوبت آبیاری نیاز دارد، که یک نوبت قبل از برداشت و در اواسط مهرماه و یک نوبت بعد از برداشت و در اواسط آذرماه است و نوبت آخر اواخر اسفندماه است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران اضافه کرد: در هر یک از این نوبت‌ها اگر بارندگی مناسبی داشته باشیم، نیاز به آبیاری برطرف می‌شود و این میزان کم آبیاری مزیت گیاه زعفران است و تحمل تغییرات حدود ۵۰ الی ۶۰ درجه‌ای هوا در زعفران سبب شده تا این محصول برای اقلیم استان تهران مناسب باشد و هر سال شاهد استقبال بیشتری از سوی کشاورزان این استان از این محصول باشیم.

کشت زعفران از نظر هزینه آب دهی، نیاز به کارگر و دیگر هزینه‌های یک محصول زراعی بسیار مقرون به صرفه است، اما باید مسئولان با آموزش به کشاورزان، توزیع پیاز مرغوب بین آنها و بازدیدهای دوره‌ای کارشناسان از مزارع زعفران همت گمارند، تا شاهد به بار نشستن زحمات در مزارع زیر کشت این محصول گران قیمت و کم آبخواه باشیم.

تولید زعفران در استان تهران یکی از برجسته ترین پروژه های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است که اقلیم استان برای افزایش کشت آن بسیار مناسب است.

بر اساس این گزارش، زعفران در شهرستان های پاکدشت، رباط کریم، ورامین، شهریار، اسلامشهر، دماوند و شهر ری کشت می شود و در هر هکتار از اراضی 5.5 کیلو زعفران به دست می‌آید. میزان تولید آن هم اکنون در سطح استان تهران 0.95 تن در سطح بارور 174هکتار است و از این نظر رتبه هفتم را در کشور به خود اختصاص داده و از نظر عملکرد کیلو در هکتار رتبه دوم را در کشور دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید