Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزى استان تهران با صدور پیامی روز جهانی خاک را گرامی داشت

رییس سازمان جهاد کشاورزى استان تهران با صدور پیامی در گرامیداشت روز جهانی خاک گفت: خاک بستر تولید و تامین کننده امنیت غذائی است و ارثیه ای برای نسل آینده ماست که باتوجه به کیفیت بالای خاک و میزان بالای تولید در واحد سطح در استان تهران باید در حفظ آن کوشید.

رییس سازمان جهاد کشاورزى استان تهران با صدور پیامی روز جهانی خاک را گرامی داشت

به گزارش ایانا در استان تهران، ذوالفقاری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همزمان با 5سپتامبر، روز جهانى خاک، پیام گرامیداشتی به شرح زیر صادر کرد: خاک بستر تولید و تامین کننده امنیت غذائی است و ارثیه ای برای نسل آینده ماست که باتوجه به کیفیت بالای خاک و میزان بالای تولید در واحد سطح در استان تهران باید در حفظ آن کوشید.

خاک استان تهران به دلیل ارزش کیفی و میزان بالای تولید در واحد سطح نسبت به سایر استان ها از غنای بیشتری برخوردار بوده و بسیار ارزشمند است.

استان تهران با 1میلیون و 300هزار هکتار وسعت تنها 187هزارهکتار اراضی قابل کشت دارد؛ با این حال با تولید سالانه قریب به 6 میلیون تن محصولات کشاورزی به اندازه استان آذربایجان غربی یا دو برابر استان کردستان که اراضی قابل کشت بالایی دارد، محصول تولید می کند.

بزرگترین دشمن خاک در استان تهران، شهرسازی و افزایش محدوده های شهری است؛ به دلیل ارزش افزوده اراضی در استان تهران، حرص وصف ناپذیری برای افزایش محدوده های شهری و روستایی و ساخت و ساز در شهرستان های استان وجود دارد اما خط قرمز جهاد کشاورزی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت و سازهای غیرمجاز در این اراضی است که به شدت با آن برخورد می شود.

کشاورزی حفاظتی یکی از بهترین اقدامات در راستای حفظ خاک است و انجمن های مردم نهاد(NGO) و محققان با تمرکز بیشتر به موضوع خاک می توانند در پاسداشت این عنصر حیاتی که پایه تولید به شمار می رود، نقش مهمی داشته باشند.

44درصد از 4میلیارد هکتار خاک موجود در جهان قابل کشت است که این رقم در کشور ما به 18.5 میلیون هکتار می رسد که سهم هر فرد تنها 800مترمربع تخمین زده می شود.

اگرچه آب عامل مهمی در توسعه کشاورزی است اما خاکی که از 700 تا هزارسال برای تشکیل یک مترمربع آن طول می کشد، هم از اهمیت بالایی برخوردار است و باتوجه به محدود بودن خاک قابل کشت در کشور باید از این نعمت حفظ و حراست کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید