Iranian Agriculture News Agency

اکبری در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

پیش بینی جرائم سنگین برای سودجویان در قانون حفاظت از خاک

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: قانون حفاظت از خاک، جرایم بسیار سنگینی برای آلودگی خاک، تغییر کاربری و فرسایش خاک در نظر گرفته شده است.

پیش بینی جرائم سنگین برای سودجویان در قانون حفاظت از خاک

به گزارش خبرنگار ایانا، علی‌مراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه همایش روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بعد از فراز و نشیب‌های متعدد، در نهایت قانون حفاظت از خاک در خرداد در مجلس شورای اسلامی مصوب و توسط ریاست جمهوری به دستگاه‌های مختلف اجرایی ازجمله وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

وی افزود: یکی از ارکان مهم این قانون حفاظت از مدیریت، فرسایش و جلوگیری از خروج خاک‌های کشاورزی از کشور است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: آئین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک توسط سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و انجمن علوم خاک در حال تدوین و ارسال به هیئت دولت است که بدین منظور در این قانون جرایم بسیار سنگینی برای آلودگی خاک، تغییر کاربری و فرسایش خاک در نظر گرفته شده است.

اکبری تأکید کرد: اگر چه مباحثی پیرامون قاچاق خاک در فضای مجازی مطرح می‌شود، اما طی ۵ سال گذشته یک مورد گزارش قاچاق خاک هم اعلام نشده است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با صادرات خاک صنعتی گفت:  خاک صنعتی بنا به مجوز وزارت صمت صادر می‌شود، اما بر حسب قوانین و مقرارات در مورد خاک کشاورزی صادرات ممنوع است.

اکبری با اشاره به میزان فرسایش خاک در کشور خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه کشور ما از نظر شرایط اقلیمی در کمربندی خشک و نیمه خشک قرار دارد از این رو متوسط فرسایش خاک در ایران نسبت به متوسط جهانی بالاتر است، اما اعداد و ارقام مختلفی همچون ۱۶ تن در هکتار برای فرسایش خاک در کشور مطرح است که مبانی قوی برای این آمار وجود ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید