Iranian Agriculture News Agency

خاوازی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

توسعه کشاورزی حفاظتی برای صیانت از منابع خاک

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: در برنامه ششم، بحث توسعه کشاورزی حفاظتی مطرح شده که یکی از اهرم‌های بسیار قوی برای صیانت از خاک در مزرعه است

توسعه کشاورزی حفاظتی برای صیانت از منابع خاک

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور در حاشیه همایش روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگار ایانا مبنی بر اینکه سالانه چه میزان از فرسایش خاک جلوگیری می‌شود، اذعان داشت: آمارهای بسیاری برای میزان کاهش فرسایش گفته می‌شود اما آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، برخی  از صاحب نظران آن را سالانه حدود 12 تن اعلام می‌کنند که باید این اعداد تدقیق شود اما در حال حاضر دانشمندان ایرانی بر روی این عدد به توافق رسیده اند.

وی افزود: خدمات اکوسیستمی خاک بسیار متنوع است و تنها مربوط به بخش کشاورزی نیست، خاک منبع بسیار غنی برای ذخیره کربن بوده و همچنین امنیت غذایی، چرخش عناصر و تغییر اقلیم به آن وابسته است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با اشاره به این که فرسایش در همه کشورها وجود دارد، عنوان کرد: در ایران هم حدود 2 میلیارد تن خاک در سال فرسایش می‌یابد که این خاک حدود 56 میلیارد دلار هزینه پنهان دارد.

وی در رابطه با تصویب قانون حفاظت از خاک گفت: قانون حفاظت از خاک تصویب شد و آیین نامه‌های اجرایی آن در حال نوشتن است که در آن به بحث آلودگی خاک، فرسایش، ورود مواد کودی اشاره شده است.

به گفته خاوازی، تهیه نقشه خاک های کشور بسیار حائز اهمیت است که دولت موظف شده طی 5 سال نقشه ها را تهیه کرده و در اختیار سیاستمداران، محققان و کشاورزان قرار دهد.

وی با اشاره به اهمیت کشاورزی حفاظتی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه بحث کشاورزی حفاظتی مطرح شده که یکی از اهرم‌های بسیار قوی برای حفظ خاک در مزرعه است و وزارت جهاد کشاورزی کلاس های متعدد را در این زمینه برگزار کرده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور تاکید کرد: در زمینه قاچاق خاک و آلودگی آن تنبیه های قانونی خوبی در نظر گرفته شده و اگر آلودگی در خاک ایجاد شود شخص آلوده کننده به علاوه جریمه نقدی باید خاک را مجددا پاکسازی کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید