Iranian Agriculture News Agency

پیام رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان؛

روز جهانی بدون سم روزی برای بایدها و نبایدهای بخش کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در حال حاضر سیاست اصلی و کلیدی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان مبتنی بر پیاده سازی آن دسته از نظام های کشاورزی است که سبز و سازگار با محیط زیست هستند.

روز جهانی بدون سم روزی برای بایدها و نبایدهای بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پیامی روز جهانی بدون سم را گرامی داشت.

در پیام کیخسرو چنگلوایی آمده است: هر ساله چهارم دسامبر برابر با 13 آذر روز جهانی بدون سم است.

در دسامبر 1984 میلادی (1363 هجری شمسی)  یکی از بزرگترین فجایع صنعتی جهان در کشور هند رخ داد و حدود 3 هزار و 500 نفر از کارکنان این کارخانه و ساکنان محل جان باختند و یا مصدوم و معلول شدند.

بدین ترتیب کاهش مصرف سم ،الگوی دوستداران طبیعت و دولت‌ها شد.

در حال حاضر سیاست اصلی و کلیدی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان مبتنی بر پیاده‌سازی آن دسته از نظام‌های کشاورزی است که اکوسیستم‌هایی با کمترین تعادل نهاده و مواد برون مزرعه‌ای داشته باشند از جمله کشاورزی حفاظتی که بر اساس روش حاصلخیزی خاک و افزایش مواد آلی در دو فصل پاییز و بهار در حال اجراست.

صیانت از منابع آب و خاک، افزایش بهره‌وری، توسعه گلخانه ها، مصرف کودهای آلی و زیستی، توسعه پروژه گندم بنیان، تولید محصولات گواهی شده، اجرای طرح های سبز و سازگار با محیط زیست از جمله مبارزه بیولوژیک با آفات علیه عوامل زیان‌رسان در مزرعه، مدیریت تلفیقی آفات، ترویج مصرف سموم کم‌خطر و بی‌خطر ، آموزش کشاورزان، پژوهش، صنایع سبز، مدیریت سبز همه و همه شیوه‌هایی هستند که در حال حاضر در مزارع و واحدهای بهره‌برداری استان خوزستان در بخش کشاورزی در حال اجرا بوده و راهکارهایی جایگزین برای استفاده از سموم باشند.

سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از تمامی کشاورزان و بهره برداران عزیز دانشجویان، دوستداران محیط زیست و علاقه‌مندان به توسعه پایدار دعوت می‌نماید برای انجام بازدید ترویجی و آشنایی با فعالیت‌های مزبور به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه نموده و توصیه‌های لازم را از کارشناسان دریافت نمایند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید