Iranian Agriculture News Agency

مدرس خیابانی بیان کرد:

تاثیر خرما، پسته و صنایع تبدیلی در ارتقای تبادلات تجاری ایران و ارواسیا

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: کالاهایی که در توافقنامه منطقه ای تبادلات تجاری در نظر گرفته شده سیمان، مس، خرما، پسته، فرش، صنایع تبدیلی و سایر کالاهایی است که می‌تواند در ارتقای سطح تجارت دو کشور کمک کند.

تاثیر خرما، پسته و صنایع تبدیلی در ارتقای تبادلات تجاری ایران و ارواسیا

به گزارش خبرنگار ایانا، حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در همایش آشنایی با فرصت های تجاری با اوراسیا که در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: اتحادیه اوراسیا آنقدر حائز اهمیت است که ایران پس از تشکیل این اتحادیه در سال ۲۰۱۵ به رایزنی برای ورود به آن پرداخت.

وی افزود: سهم قابل توجه اوراسیا از تولید نفت، گاز و انرژی نشان از ایجاد یک قطب بزرگ در منطقه دارد و مبادلات ایران با اوراسیا می تواند به بیش از ۳۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

مدرس خیابانی ادامه داد: سهم تجارت کشورهای عضو آسیا با ایران حدود ۲ درصد است و این تبادل تجارت باعث ارتقاء چشمگیر خواهد شد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی خاطرنشان کرد: کالاهایی که در توافقنامه منطقه ای تبادلات تجاری در نظر گرفته شده سیمان، مس، خرما، پسته، فرش، صنایع تبدیلی و سایر کالاهایی است که می‌تواند در ارتقای سطح تجارت دو کشور کمک کند.

مدرس خیابانی گفت: امروز از سهم دو درصدی تجارت اوراسیا با ایران ۵۰ درصد مربوط به روابط ایران با روسیه بوده که از تجارت با این کشور نیز ۵۰ درصد در حیطه محصولات کشاورزی قرار می گیرد که امید است قبل از اجرای کامل این توافقنامه تعرفه ترجیحی، حوزه صادرات کالاهای صنعتی در کنار صادرات کالاهای کشاورزی تقویت شود.

وی افزود: زیرساخت های مورد نیاز برای این تبادلات حمل و نقل، ترانزیت، مشکلات محیط زیست، ضوابط بهداشت و سلامت و شناخت قابلیت‌های دو طرف است که باید به آن پرداخته شود.

مدرس خیابانی ادامه داد: ۸۶۲ قلم کالا ترجیح گمرکی و تجاری داده شده و امیدواریم حضور دو طرف ظرفیت‌های جدید و دایره گسترده تری از کالاها و خدمات را بین کشورها ایجاد کند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی تاکید کرد: یکی از اقدامات دیگر حذف دلار و به رسمیت شناختن ارز های رسمی طرف های قرارداد است که ایران این کار را پیشتر با روسیه شروع کرده بود.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف توافق‌نامه ایجاد مکانیزم مشخص در تهاتر کالا با کالا است، همچنین گسترش زمینه صنعت گردشگری بین دو کشور که به دلیل پیشینه فرهنگی و مشکلات ژئوپلتیک ظرفیت مبادله گردشگری یکی از راه‌های تسهیل روابط دو طرف خواهد شد و در این میان تسهیل نوآوری، اعطای توریست سلامت و راه‌اندازی پروازهای مستقیم باید مدنظر قرار گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید