Iranian Agriculture News Agency

معاون‌حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور:

انتقال خاک به خارج از کشور ممنوع و در این زمینه جرم‌انگاری صورت گرفته است

مراسم معارفه یگان حفاظت از امور اراضی خراسان‌جنوبی با حضور معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در این سازمان، و جمعی از مدیران، مسئولین استانی، شهرستانی و همچنین مقامات انتظامی استان در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برگزار گردید.

 انتقال خاک به خارج از کشور ممنوع و در این زمینه جرم‌انگاری صورت گرفته است

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: در چند سال گذشته در راستای حفاظت از اراضی کشاورزی در سطح استان با همکاری و همدلی نهادهای ذی ربط اقدامات بسیارخوبی صورت گرفته است.

غلامرضا قوسی با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی سومین استان پهناور کشور است، بیان‌کرد: این وسعت موجب سختی کار حفاظت از منابع آبی و خاکی شده و کمبود نیروی انسانی هم در این زمینه مزید بر علت شده است.

وی با بیان اینکه شاهد کمترین درصد تخریب و خارج شدن اراضی کشاورزی در چرخه تولید در خراسان‌جنوبی هستیم، ادامه‌داد: در خراسان‌جنوبی 482 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که از این تعداد 150 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی است.

قوسی افزود:کاهش نزولات آسمانی، شوری منابع آب و خاک و مهمتر از همه خرده مالکی از مهمترین چالش‌های بخش کشاورزی در خراسان‌جنوبی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در زمینه علل خرده مالکی در خراسان‌جنوبی اظهارکرد: از علل این پدیده می‌توان به تغییر کاربری‌ها، قوانین ارث و خرد شدن برخی از اراضی کشاورزی اشاره کردکه قابل تأمل است.

غلامرضا قوسی اظهارکرد: از سال 93 با استقرار گشت‌های ویژه و سامانه 131 جلوی تخریب‌ها و تغییر کاربری‌ها گرفته شد که بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه هدف ما در مجموعه جهادکشاورزی تولید، ارتقاء تولید و بهره‌ورزی با تأکید بر صیانت از اراضی کشاورزی است، یادآور‌شد: در خراسان‌جنوبی یکی از مهمترین مسائل و اولویت‌ها تأمین امنیت غذایی و امنیت انتظامی از طریق اشتغال‌زایی برای روستائیان در راستای جلوگیری از مهاجرت آنان است.

گفتنی است خراسان‌جنوبی بیست و یکمین استان در کشور است که فرمانده یگان حفاظت امور اراضی معرفی می‌کند.

ابراهیم حسن‌آبادی نیز در این مراسم اظهارکرد: در حوزه ستادی از جمله اقدامات صورت گرفته می‌توان به پیگیری نیرو و امکانات یگان اشاره کرد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور با اشاره به تعاملات با ناجا در زمینه یگان حفاظت امور اراضی استان‌ها، بیان‌کرد: تاکنون در استان‌ها 19 فرمانده و دو سرپرست معرفی شده است.

حسن‌آبادی با بیان اینکه بحث ضابط خاص را در حوزه یگان حفاظت امور اراضی را نیز پیگیری می‌کنیم، ادامه‌داد: اگر بخواهیم در حوزه اجرا موفق باشیم باید مشارکت همه دستگاه‌های ذی‌ربط را داشته باشیم چرا که امنیت محصول مشارکت اجتماعی است.

وی یادآور‌شد: تب داشتن ویلا در مناطق خوش آب و هوا و زمین‌خواری تبعات ناخوشایندی داشته که یک بحران تلقی می‌شود که باید با مشارکت به ویژه مردم این پدیده ناخوشاید را کاهش دهیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور گفت: هر چند نیاز به نیرو و امکانات داریم ولی می توان با همین امکانات فعلی نیز گام‌های اثربخشی در حوزه حفاظت از اراضی داشته باشیم.

حسن‌آبادی با اشاره به اینکه تماس‌های سامانه 131 نشانگر این است که اقدامات مثبتی در مدت هفت ماه گذشته صورت گرفته، اظهارکرد: البته ما به این اندازه قانع نیستم.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه قضائی و نیروی انتظامی در موفقیت ما در اهدافمان بسیار کمک‌کار هستند، بیان کرد: دستورالعمل کار در حوزه پیشگیری در حوزه حفاظت از اراضی را باید جدی بگیریم چرا که تجربه سایر استان‌ها نشان از تأثیرگذاری این مسئله در حفظ اراضی است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور اظهار کرد: پلیس اطلاعات می‌تواند بنگاه‌هایی که بدون داشتن مجوز و یا با داشتن مجوز اقدامات زمینه‌ساز جرم زمین‌خواری را انجام می‌دهند را شناسایی کند که این مسئله در بسیاری از استان‌ها تا حدی زیادی در کاهش جرم مؤثر بوده است.

حسن آبادی یادآور‌شد: دهیاری‌ها، اقدامات فرهنگ‌ساز ائمه جمعه، کمک های رسانه‌ها، بسیج و دستگاه‌های خدمت‌رسان چون آب و برق نیز می‌تواند تا حدی زیادی در کاهش زمین‌خواری و ساخت‌و‌سازهای غیر مجاز مؤثر باشند.

همچنین معاون‌حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور اظهارکرد: در حفظ اراضی کشاورزی تمام فعالیت‌های ما در حوزه‌های مختلف براساس قانون است.

فرید صیدی‌نژاد بیان‌کرد: اگر در خراسان‌جنوبی با محدودیت اراضی و خاک مطلوب رو به رو هستیم باید دقت بیشتری در کار داشته و نمی‌توانیم هر خاکی را به ساخت مرغداری و یا گلخانه اختصاص دهیم.

وی با اشاره به اینکه قانون باید برای همه به صورت یکسان اعمال شود، ادامه داد: ما در زمینه حفاظت اراضی بیش از هر چیز در محدوده روستاها کار می کنیم که این مهم نیز باید مد نظر قرار گیرد.

معاون‌حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور با تأکید بر اینکه حوزه اجرای قانون را باید به درستی بشناسیم، افزود: در اراضی ملی و دولتی به دلایل عدیده‌ای در محدوده کاری ما نیست و در صورت مشاهده تخلف باید به دستگاه های مربوطه ارجاع دهیم.

فرید صیدی‌نژاد با اعلام اینکه توزیع امکانات سطح اراضی و پراکندگی در وسعت را مد نظر قرار داده ایم، گفت: حقوق عامه و حقوق خصوصی را باید به صورت دقیق مراعات کنیم ولی این مسئله نباید با حقوق عمومی در تضاد قرار گیرد و این مسئله برای ما حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: با توجه به پیچیدگی کار در حفاظت از امور اراضی باید دقت در کار خود را افزایش دهیم.

صیدی نژاد بیان کرد: در وهله اول با انجام اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه نباید بگذاریم که در حوزه حفاظت از اراضی احکام قضائی افزایش یافته و در گام دوم نهایت تلاش خود را برای اجرای احکام صادر شده داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون انتقال خاک به خارج از کشور ممنوع است، ادامه‌داد: در این زمینه جرم‌انگاری صورت گرفته و برای عامل و معاون جرم مجازات تعزیری در نظر گرفته است که اجرای آن را باید اعمال کنیم.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور یادآور شد: حتی اگر در موردی نمی توانیم اقدامی در راستای حفاظت از اراضی انجام دهیم باید در قالب وظیفه شرعی امر به معروف و نهی از منکر اطلاع رسانی داشته باشیم.

صیدی نژاد گفت: خیلی ها با تخریب و زمین خواری به ثروت می رسد که وظیفه ما ممانعت از این اتفاق است.

گفتنی است در این مراسم سرهنگ آسیایی به عنوان فرمانده یگان حفاظت اراضی خراسان‌جنوبی معرفی شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید