Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیرداری چهارمحال و بختیاری اعلام کرد:

فرسایش خاک در استان ۴ برابر میانگین فرسایش خاک در جهان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری با تاکید بر حفاظت از منابع خاکی گفت: هم‌اکنون فرسایش خاک در استان ۴ برابر میانگین فرسایش خاک در جهان است.

فرسایش خاک در استان ۴ برابر میانگین فرسایش خاک در جهان است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال وبختیاری، علی محمدی مقدم روز یکشنبه در سومین همایش استانی روز جهانی خاک افزود: میانگین جهانی فرسایش خاک ۵ تن در هکتار سال و در  کشور ما  ۱۵ تن در هکتار است.

به گفته وی، فرسایش خاک در استان ۲۰ تن در هکتار و در بخشی از حوضه‌های آبخیز  ۲۵ تن در هکتار در سال است.

وی گفت: عمق حاصل‌خیزی خاک ۵ تا ۱۰ سانتیمتر است که این خاک به دلیل توپوگرافی منطقه در زمان بارندگی ، از دسترس خارج می‌شود که این امر باعث کاهش تولید و راندمان تولیدات کشاورزی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیرداری استان، با اشاره به اینکه آب و خاک ۲ مولفه مهم بخش کشاورزی و توسعه است، اظهار داشت: در حوضه آب اقدامات خوبی انجام شده به گونه‌ای که در ۲ سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی نیز اعتباراتی در حوزه آبخیزداری انجام شده است.

محمدی مقدم، به اهمیت خاک و حفظ خاک در کشور تاکید کرد و گفت: حفظ خاک از آب مهمتر است، به دلیل اینکه آب را به شیوه‌های مختلف می‌توان به دست آورد، اما برای تشکیل یک سانتیمتر خاک صدها سال فرصت نیاز است.

وی با اشاره به اینکه کَنده شدن ذرات خاک و انتقال آن توسط آب و خاک به مکان دیگر را فرسایش خاک گفته می‌شود، افزود: در استان چهارمحال وبختیاری " فرسایش خاکی" وجود ندارد، اما به دلیل توپوگرافی منطقه و پستی و بلندی فرسایش خاک بالاست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری از بین رفتن پوشش گیاهی، تخریب مراتع، خشکسالی، از بین رفتن گونه‌های گیاهی و عوامل انسانی را از جمله شخم شیار در اراضی شیبدار را از مهمترین عوامل افزایش فرسایش خاک عنوان کرد.

وی، به اختصاص اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در ۳ بخش بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیک اشاره کرد و گفت: امسال ۴۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به استان اختصاص داده شده است.

محمدی مقدم اظهار داشت: عملیات جنگلکاری، احیاء مرتع و اجرای طرح های مکانیک مهمترین برنامه‌های در دست برای افزایش پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک و جذب نزولات آسمانی است.

وی به سیل و بارندگی فروردین ماه سال‌جاری در استان و تعدادی از استانهای کشور اشاره کرد و گفت: در مناطقی که طرحهای آبخیزداری اجرا شده بود، خسارت در بخش‌های کشاورزی، زیرساختها ،روستاها و اماکن کشاورزی کمتر بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، به پیشگیری از وقوع خسارت از جمله فرسایش خاک و سیلاب تاکید کرد و گفت: توزیع اعتبارات باید در حوزه پیشگیری هزینه شود تا میزان خسارت‌ها در زمان بحران کاهش پیدا کند.

وی به اشاره به روز جهانی خاک افزود: امسال در روز ۱۴ آذر ماه ۷۰ هزار اصله نهال در قالب نهضت ستاد سبز به منظور افزایش سرانه فضای سبز و جلوگیری از فرسایش خاک کاشته می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید