Iranian Agriculture News Agency

اردکانیان اعلام کرد:

تاثیر مثبت توافق‌نامه اوراسیا بر گذر از شرایط تحریم

وزیر نیرو گفت: موافقتنامه اوراسیا و افزایش روابط با پنج کشور همسایه شمالی، راهی برای گسترش مبادلات با کشورهای منطقه و دور زدن تحریم‌ها است.

تاثیر مثبت توافق‌نامه اوراسیا بر گذر از شرایط تحریم

به گزارش خبرنگار ایانا، رضا اردکانیان وزیر نیرو در همایش آشنایی با فرصت های تجاری با اوراسیا که در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: ما موفق شدیم در اردیبهشت ماه 97 پس از چند سال مذاکره قرارداد موقت تجاری را امضا کنیم که بر اساس تفاهم‌نامه صورت گرفته پس از سه سال اجرای آزمایشی این قرارداد، مجموع آن به قرارداد تجارت آزاد تبدیل خواهد شد.

وی افزود: بدین ترتیب ما باید به سمت ایجاد تشکل‌ها و اتحادیه‌های قوی منطقه‌ای حرکت‌ کنیم و نظر شخص رئیس جمهور نیز بر توسعه این روابط و عملی شدن این گونه موافقتنامه‌ها است.

اردکانیان تأکید کرد: این سه سال برای ما اهمیت زیادی دارد و می‌توان گفت یک فرصت و سکوی پرش است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه از پنج آبانماه این موافقنامه وارد فاز اجرایی شده اذعان کرد: باید تمام دستگاه‌ها تلاش کنند تا سهم ایران را از صادرات بالا ببرند، بدون شک در صورت اجرای جدی و صحیح این موافقتنامه اقتصاد کشور دچار تحول خواهد شد.

وی افزود: شکل گیری یک بلوک جدید در قالب اوراسیا را باید به فال نیک گرفت و از آن به عنوان یک نمونه اتحادیه منطقه‌گرایی یاد کرد. با گسترش مبادلات اقتصادی و توسعه این کشورها آسیب‌پذیری آ‌نها در مقابل تحولات جهانی کاهش پیدا خواهد کرد.

اردکانیان با تاکید بر تأثیر موافقت نامه اوراسیا بر شرایط تحریمی ایران خاطرنشان کرد: این موافقتنامه و افزایش روابط با پنج کشور همسایه شمالی، راهی برای گسترش مبادلات با کشورهای منطقه و دور زدن تحریم‌ها است.

وی افزود: ایران در یک منطقه سوق الجیشی واقع شده و با برخورداری از منابع عظیم فسیلی، دسترسی به خلیج فارس و قرار گرفتن در میان یک بازار وسیع می‌تواند شریک مناسبی برای اوراسیا باشد و منافع کشورهای آسیای میانه و روسیه را به کشورهای خاورمیانه پیوند داده و خود نیز از آن منفعت ببرد.

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت تکمیل زیرساخت‌ها عنوان کرد: عدم وجود زیرساخت‌ها موجب تاخیر در ارسال کالا و افزایش هزینه می‌شود، بنابراین با استفاده از روش‌های مختلف یکسان سازی مقررات و یکسان سازی قوانین گمرکی به شفاف سازی همت گمارد.

وی افزود: در چارچوب توافقنامه اوراسیا باید به توسعه در حوزه انرژی، تجارت الکترونیک، صنعت گردشگری، گردشگری رودخانه‌ای، یکسان‌سازی مقررات و کاهش تعرفه‌های حمل و نقل پرداخت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید