Iranian Agriculture News Agency

اجرای مانور پدافند غیرعامل درحوزه بیماری های مشترک انسان و دام درشهرستان پردیس

اولین مانور پدافند غیرعامل در حوزه بیماری های مشترک میان انسان و دام با مشارکت ادارات متولی در شهرستان پردیس همزمان با کارگروه تخصصی کشاورزی و امنیت غذایی شورای پدافند غیرعامل استان تهران برگزار شد.

اجرای مانور پدافند غیرعامل درحوزه بیماری های مشترک انسان و دام درشهرستان پردیس

به گزارش ایانا در استان تهران، کارگروه تخصصی کشاورزی و امنیت غذایی شورای پدافند غیرعامل استان تهران با حضور ادارات جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست، شبکه بهداشت و درمان و دامپزشکی برگزار شد.

در اولین مانور پدافند غیرعامل در حوزه بیماری های مشترک میان انسان و دام که در کنار این کارگروه برگزار شد، ضمن پایش وضعیت یک دامداری و انجام نمونه برداری از دام ها برای بیماری های تب کریمه، سل و تب برفکی، اقدامات پیشگیری، پایش و مراقبت، روند انجام امور از زمان اولین گزارش بیماری و اقدامات لازم الاجرا در زمان مواجه با هرگونه نمونه مشکوک تشریح شد.

عباس اکبری شریف معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در حاشیه برگزاری مانور پدافند غیر عامل با محوریت بیماری های مشترک میان انسان و دام، پلاک کوبی و تعیین هویت دام ها را اقدامی ضروری برای کمک بیشتر به دامداران و جلوگیری از شیوع بیماری ها دانست.

وی با اشاره به اینکه مانور هایی از این قبیل برای آگاهی بخشی و ارتقاء سطح اطلاعات دامپروران، افزایش هماهنگی و هم پوشانی دستگاه های متولی، تبادل تجربه، بهبود عملکرد در شرایط بحرانی و بررسی مشکلات موجود برگزار می شود افزود: اطلاع رسانی بهتر در حوزه بهداشت دام ضروری است زیرا جمعیت کثیری از عشایر امکان حضور در این مانورها و دوره های آموزشی را ندارند و باید راه های پیشگیری و مقابله با بیماری ها برای این قشر نیز تبیین شود.

اکبری شریف وجود دام های پلاک نشده را یکی از بزرگترین مشکلات اداره جهاد کشاورزی و یک عامل خطر افرین برای انتقال بیماری ها دانست و تصریح کرد: پلاک کوبی و تعیین هویت دام ها اقدامی ضروری برای کمک بیشتر به دامداران و جلوگیری از شیوع بیماری ها و در نتیجه سلامت و امنیت غذایی مردم است زیرا سلامت محصولاتی که از دامداری ها خارج می شود به طور مستقیم بر سلامت مردم تاثیر دارد.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: رعایت الزامالت زیست محیطی و دستورالعمل های مربوط به واکسیناسیون دام ها به طور دقیق و مستمر توسط کارشناسان رصد می شود تا محصولی ایمن، با کیفیت و سلامت به بازار عرضه شود و برای افزایش آمادگی دستگاه های متولی در مقابله با بیماری های واگیر دار در گله، دامپروری و استان نیز برگزاری مانور هایی از این دست بسیار موثر و کمک کننده است.

وی در پایان به شهروندان توصیه کرد: ذبح انواع دام سبک و سنگین را در جایگاه های بهداشتی و زیر نظر دامپزشکان انجام دهند، در زمان خرد کردن گوشت نیز حتما از دستکش استفاده کنند و گوشت تازه را برای ۲۴ ساعت در دمای یخچال قرار دهند تا در صورت وجود عامل بیماری تب کریمه گنکو، این عامل از بین برود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید