Iranian Agriculture News Agency

با تشکیل سازمان جهانی «اوسک»؛

سهم ایران از تجارت جهانی زعفران افزایش می یابد

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سهم ایران از تجارت جهانی با تشکیل سازمان جهانی «اوسک» افزایش خواهد یافت.

سهم ایران از تجارت جهانی زعفران افزایش می یابد

حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، از افزایش سهم ایران از تجارت جهانی با تشکیل سازمان جهانی «اوسک» خبر داد و گفت: راه‌اندازی سازمان جهانی تولید و صادرات زعفران با نام اختصاری «اوسک» که از سازمان جهانی اوپک الگو گرفته است، یک پروژه ملی است.

وی افزود: با توجه به سرمایه در گردش این محصول که 8میلیارد دلار است، تشکیل این سازمان جهانی می‌تواند سهم 400تا 450میلیون دلاری ایران در زعفران را افزایش دهد.

زینلی با اشاره به سهم 92 درصدی ایران در تولید جهانی زعفران، گفت: 8 درصد زعفران در کشورهای افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان و برخی کشورهای دیگر تولید می‌شود که بیشتر برای مصارف داخلی این کشورها استفاده می‌شود.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه صادرات محصولات غذایی ارتباطی با تحریم ندارد، ادامه داد: معمولاً در بازگشت پول به کشور مشکلاتی وجود دارد که امیدوارم آن‌هم با ایجاد سازوکار مالی موسوم به اینستکس حل خواهد شد.

وی درباره میزان تولید زعفران در سال جاری نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید زعفران حدود 450 تن باشد که با افزایش تولید 10 تا 20 تنی نسبت به سال گذشته همراه خواهد بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید