Iranian Agriculture News Agency

بابعلی پیش‌بینی کرد:

900هزار هکتار از اراضی و باغات کشور در معرض حملات ملخ صحرایی

بر اساس اعلام سازمان فائو ، استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان در ایران به‌عنوان کانون‌های دائمی جهانی تولیدمثل ملخ‌ها نام‌گذاری شده‌اند.

900هزار هکتار از اراضی و باغات کشور در معرض حملات ملخ صحرایی

علی بابعلی، رئیس گروه مبارزه با آفات عمومی (ملخ و جوندگان) سازمان حفظ نباتات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره ورود موج دوم و موج سوم حملات ملخ به کشورمان گفت: پیش‌بینی می‌شود حداقل 900 هزار هکتار از اراضی و باغات کشور در معرض خطر قرار گیرند.

وی بابیان اینکه موج دوم ملخ از هند و پاکستان برای رسیدن به مناطق تولیدمثل زمستانه در دریای سرخ و شمال آفریقا از سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان عبور می‌کنند، گفت: به‌دلیل شرایط مناسب آب‌وهوایی، دسته‌هایی از ملخ صحرایی در این مناطق ریزش می‌کنند؛ به‌همین‌منظور عملیات ردیابی و مبارزه با آن‌ها آغاز شده است.

رئیس گروه مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات افزود: تا پایان آبان‌ماه، مبارزه با موج دوم ملخ در سطح 2 هزار هکتار صورت گرفته است.

بابعلی بابیان اینکه 10 میلیارد تومان در اردیبهشت‌ماه برای مبارزه با این آفت تخصیص داده شد، تصریح کرد: این اعتبار  برای مبارزه به استان‌ها پرداخت شد، همچنین مقرر است 10 میلیارد تومان دیگر نیز برای مبارزه با این آفت در موج دوم و سوم تخصیص داده شود که در صورت تخصیص در اسرع وقت به استان‌ها پرداخت خواهد شد.

بابعلی بابیان اینکه در سال گذشته مبارزه با ملخ در موج اول حمله در سطح 750 هزار هکتار از اراضی و باغات انجام شد، افزود: از بهمن‌ماه سال گذشته با ورود موج اول ملخ به کشور روبرو بوده‌ایم که این مبارزه تا آخر تیرماه ادامه یافت. خوشبختانه میزان آسیب این آفت را تا 90 درصد کاهش داده‌ایم و آسیب جدی به مزارع و باغات وارد نشد؛ هرچند این کنترل 100 درصدی بر عهده دولت است، اما کشاورزان و دامداران نیز در این امر مشارکت داشته‌اند.

رئیس گروه مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات درباره شهرهایی که در سال گذشته درگیر آفات ملخ بوده‌ و امسال نیز با آن مواجه هستند، گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، شمال کرمان، خراسان جنوبی، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و ایلام جزو استان‌های آلوده به این آفات بوده‌اند که مبارزه در آنها صورت گرفته است؛ اما امکان دارد با قوی بودن موج دوم و سوم، این آفت به استان‌های هم‌جوار نیز سرایت کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید