Iranian Agriculture News Agency

خسارت ۹۵۰ میلیارد ریالی زلزله به بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از خسارت ۹۵۰ میلیارد ریالی زلزله به بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی در دو شهرستان میانه و سراب خبر داد.

خسارت ۹۵۰ میلیارد ریالی زلزله به بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس اکبر فتحی در بازدید از جایگاه های دامی موقت ایجاد شده درروستاهای زلزله زده شهرستان سراب در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به خسارت ۹۵۰ میلیارد ریالی بخش کشاورزی استان در ۴۰ روستای میانه و ۲۵ روستای سراب از این حادثه طبیعی افزود: بر اساس آماری که به دست آوردیم، در شهرستان میانه ۱۲۰۰ واحد نگهداری دام و در شهرستان سراب ۸۰۰ واحد دامی خسارت 30 الی 80 درصدی دیده است.

وی با اشاره به اینکه در حدود ۱۵۰۰ دام سبک و سنگین در این زلزله تلف شدند، افزود: ۴۵ دستگاه تراکتور هم دچار خسارت شدند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی همچنین از خسارت ۳۰ درصدی یک واحد مرغداری خبرداد و گفت: از بین رفتن ۷ کیلومتر کانال آبیاری، ۶ رشته قنات و ۳۰۰ تن محصول کشاورزی از دیگر خسارات این زلزله است.

وی اظهارکرد: با توجه به سرد شدن هوا و در ارتفاعات بودن بخش های زلزله زده، ایجاد محل نگهداری موقت دام در دستور کار قرار گرفت و تاکنون در ۸ روستای سراب و ۳ روستای میانه به تعداد 33 مورد و در سطح ۳۷۷۳ مترمربع جایگاه موقت دام ایجاد شده است.

مهندس فتحی با اشاره به تحویل دام سبک به دامداران خسارت دیده زلزله با همیاری ستاد اجرایی فرمان امام اعلام کرد: تاکنون ۱۱۰ راس دام سبک توزیع شده و قرار هست در مجموع تعداد 700 راس دام سبک تحویل دامداران زلزله زده گردد.

وی افزود: براساس تصمیمی که گرفته شده به ازای هر دام سبک تلف شده تا سقف ۱۵ راس دام، یک راس دام سبک، به ازای هر گوساله تلف شده ۲ راس دام سبک و به ازای هر گاو تلف شده ۳ راس دام سبک تحویل خسارت دیده ها می شود .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان نجات دام های زیر آوار مانده، امحای بهداشتی لاشه های دام های تلف شده با همکاری دامپزشکی و شهرداری و واکسیناسیون ۴۶۰۰ راس دام در مناطق زلزله زده را از اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت: بخش مهمی از محصول سیب روستاهای زلزله زده خریداری و به واحد کنسانتره شبستر تحویل شد. 

مهندس فتحی با اشاره به جمع آوری و توزیع کمک های واحدهای صنایع تبدیلی از جمله ۳۴۰ کیلو پنیر و ۲ تن برنج در روستاهای میانه و سراب، گفت: در ۲۳ روستای شهرستان سراب ۲۰۰ تن سبوس بین ۱۴۷۹ دامدار خسارت دیده جهت تامین نهاده ۳۴ هزار و ۱۷۴ راس دام سبک و ۱۳ هزار و ۶۰۵ راس دام سنگین توزیع شد. 

وی همچنین از تامین و توزیع ۵۶ تن کنسانتره دامی و ۳۰۰ تن سبوس در روستاهای میانه با هماهنگی تعاون روستایی استان خبرداد و گفت: در حال مکان یابی برای ایجاد جایگاه های دائم دام هستیم.

مهندس فتحی با اشاره به اینکه تنها ۵ درصد از کشاورزان و دامداران خسارت دیده تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی هستند، گفت: تمام تلاش ما این است که کشاورزان سرپا بایستند و از طریق بیمه،  کمک بلاعوض دولتی(50 میلیون ریال) و ارائه تسهیلات کم‌بهره (150 میلیون ریال) کمک کنیم تا کشاورزان مناطق زلزله‌زده سال آینده در روند تولید قرار گیرند.

این گزارش حاکیست بر اساس مصوبه هیات دولت برای بازسازی اماکن دامی خسارت دیده از زلزله آذربایجان‌شرقی ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه بانکی پرداخت می‌شود.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید