Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس:

هویت گذاری دام، مبنای توسعه صنعت دامپروری است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: برنامه ریزی به منظور تامین نیازهای اولیه صنعت دامپروری، میزان تولیدات و صادرات این صنعت نیازمند آمار و اطلاعات دقیق و روزآمد است.

هویت گذاری دام، مبنای توسعه صنعت دامپروری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، سید عبدالله جزایری در بازدید از عملیات اجرای طرح هویت گذاری دام در شرکت کشت و صنعت و دامپروری پگاه فارس با بیان اینکه تهیه آمار دقیق و به روز از جمعیت دامی استان فارس از دستاوردهای این طرح است، افزود: آمار دقیق علاوه بر اینکه تسهیل برنامه ریزی بهداشتی، تامین دارو و واکسن در صنعت دامپروری را به دنبال دارد، ما را نسبت به تامین نیازهای آینده و برنامه ریزی برای مازاد تولیدات این بخش یاری می کند. 

این مقام مسئول به تشکیل کارگروه هویت گذاری دام در معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اشاره کرد و گفت: این کارگروه با عضویت تعدادی از نمایندگان دستگاه های وابسته به این سازمان، نهادهای دولتی و نیروی انتظامی تشکیل شده  است.

به گفته وی، تاکنون با همکاری اتحادیه های دامداران استان فارس بیش از 50 تیم کارشناسی آموزش دیده و با تجهیزات مناسب طرح هویت گذاری دام در کلیه شهرستان های استان فارس را دنبال می کنند.

جزایری با بیان اینکه طبق مصوبه کارگروه هویت گذاری دام همه دام های سبک استان فارس باید ظرف مدت یک سال هویت گذاری شوند، خاطر نشان کرد: تاکنون نزدیک به 300 هزار راس دام سبک و سنگین در سطح استان فارس هویت گذاری شده است که از این نظر در جایگاه مناسبی در کشور قرار داریم.

هویت گذاری دام در جلوگیری از بیماری ها موثر است

مدیر کل دامپزشکی استان فارس گفت: از هر اقدامی که موجب افزایش کیفیت بهداشت و سلامت جمعیت دام و طیور باشد استقبال می کنیم.

یعقوب مهندس نیز در بازدید از عملیات اجرای طرح هویت گذاری دام در شرکت کشت و صنعت و دامپروری پگاه فارس با بیان اینکه هویت گذاری در جلوگیری از قاچاق آن و کنترل عوامل بیماری زا بسیار موثر خواهد بود، افزود: ورود دام بی هویت از خارج کشور به لحاظ انتشار عوامل بیماری زا می تواند بخش وسیعی از مناطق و جمعیت دام و طیور کشور را درگیر بیماری و  خسارات جبران ناپذیری را به صنعت دامپروری وارد کند.

وی با بیان اینکه قاچاق دام به خارج از کشور ما را در تامین نیازهای داخلی با مشکل روبرو می کند، یادآور شد: هویت گذاری  دام در جلوگیری از قاچاق دام موثر است.

دام در کنار هویت گذاری بیمه می شوند

در ادامه این بازدید معاون خدمات بیمه ای امور شعب بانک کشاورزی استان فارس نیز از اجرای همزمان طرح بیمه دام و طیور در کنار طرح هویت گذاری دام خبر داد و گفت: اجرای این طرح یک خدمت تکمیلی به صنعت دامپروری است.

پژمان پزشکی افزود: دام ها در مقابل کلیه حوادث قهری و بیماری های مشترک انسان و دام تحت پوشش قرار می گیرند.

به گفته وی برنامه ریزی شده که تا پایان سال جاری حدود دو میلیون راس از دام های استان فارس که شامل 40 درصد جمعیت دام این استان است تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

پزشکی با بیان اینکه سال گذشته حدود سی میلیارد ریال غرامت به دامداران استان فارس پرداخت شده است، تصریح کرد: در سال گذشته 620 هزار راس دام بیمه شدند که از این تعداد، در بخش دام 2000  راس و در بخش طیور 200 هزار قطعه تلفات داشتیم.

شناسایی نژاد دام با هویت گذاری

مدیر عامل اتحادیه دامداران استان فارس گفت: پلاک های استفاده شده در طرح هویت گذاری دام از نوع ویژوال و به صورت 15 رقمی کدگذاری شده اند و در شناسایی نژاد دام، جنس دام، منطقه جغرافیایی که دام نگهداری می شود و سایر اطلاعات مورد نیاز به ما کمک می کند.

ابراهیم کلاهی اظهار کرد: این پلاک ها که توسط مرکز اصلاح نژاد دام تهیه می شوند دارای جنس مقاومی برای حفظ بیشتر در گوش دام و بارکددار هستند که توسط دستگاه بارکدخوان مخصوص، اطلاعات آن ها خوانده و در سیستم هویت گذاری دام ثبت خواهد شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید